Isä meidän -rukous (osa 4)

Äläkä saata meitä kiusaukseen / koettelemukseen vaan päästä meidät pahasta

Katekismuksen opetus (kappaleet 31 ja 32):

Kiusaukset ovat houkutuksia luopua uskosta Jumalan hyvyyteen. Perkele ja oma itsekäs minämme taivuttavat meitä etsimään turvaa muualta kuin Jumalasta.

Kristityn elämä on päivittäistä kamppailua. Olemme jatkuvasti alttiina monenlaiselle pahalle: välinpitämättömyydelle, vihalle, kateudelle, omahyväisyydelle ja vallan halulle. Meitä vedetään toisaalta kohti pimeyttä ja syntiä, toisaalta kohti valoa ja uskoa. Emme ymmärrä, miksi Jumala
ei päästä meitä rauhaan pahan vallalta.

Kaikkein vaikeimmissakin ahdistuksissa voimme kääntää katseemme Jumalaan ja hänen sanansa lupauksiin. Hän antaa meille voimaa kestää koettelemuksissa.”

  • Koska Jeesus on itse käynyt läpi kärsimykset ja kiusaukset, hän kykenee auttamaan niitä, joita koetellaan. (Hepr. 2:18)

”Jokainen ihminen haluaisi välttyä pahalta. Kun rukoilemme Kristuksen opettamalla tavalla, luotamme Jumalaan, joka yksin kykenee voittamaan pahan ja päästämään meidät sen orjuudesta.

Emme osaa selittää, miksi Jumala on sallinut pahan syntyä ja miksi hän sietää sen mahtia. Kristittykin kokee karvaasti pahan vallan omassa elämässään. Edes usko ei näytä vapauttavan meitä sen tuhoavilta voimilta. Rukoilemme kuitenkin, että Jumala itse taistelisi puolestamme.
Hän antaa meille kerran lopullisen voiton ja vapautuksen kaikesta pahasta. Jumalan valta on Saatanan valtaa suurempi.”

  • Herra varjelee sinut kaikelta pahalta, hän suojelee koko elämäsi. Herra varjelee kaikki
    sinun askeleesi, sinun lähtösi ja tulosi nyt ja aina.
    (Ps. 121:7–8)
  • Jeesus sanoi: ”En pyydä, että ottaisit heidät pois maailmasta, vaan että varjelisit heidät pahalta.” (Joh. 17:15)
  • Jeesus kykeni kuolemallaan riistämään vallan kuoleman valtiaalta, Saatanalta, ja päästämään vapaiksi kaikki, jotka kuoleman pelosta olivat koko ikänsä olleet orjina.
    (Hepr. 2:14–15)

* * * * * * * * * * *

Sana ”kiusaus” tarkoittaa myös ”koettelemusta”. Niiden ero on merkittävä, sillä Jumala voi kyllä sallia koetuksen mutta hän ei koskaan kiusaa tai johdata ketään kiusaukseen. Jumala ei tahdo, että ihminen tekee syntiä (1 Moos 22 luku ja Jaak 1:13).

Kun olemme edellä rukoilleet anteeksiantoa ja saaneet sen osaksemme, on tärkeää, että emme enää eläisi synnin ja pahan vallassa. Siksi rukoilemme varjelusta kiusauksista ja vapautumista kaikesta pahan vallasta.

Kristuksessa on ehdoton voittovoima yli kaikkien tuhovoimien. Hän on täyttänyt lain meidän puolestamme. Hän on maksanut täyden hinnan synneistämme ja sovittanut meidät ristinkuolemallaan. Hänen ylösnousemuksensa voimassa on meidän uusi elämämme.

Vielä elämme kahden välillä, syntisinä mutta armahdettuina Jumalan lapsina. On syvää realismia, että joudumme taistelemaan läpi koko elämämme matkalla kohti taivasta.

Mitä tarkoittaa: älä saata meitä koettelemukseen?

  1. Luottavaista huokaisua Jumalan puoleen pyhiinvaeltajan rukouksen tavoin: ”Herra, uskomme, että johdat meitä, koska vain sinä tunnet tien, jota meidän on kuljettava”
  2. Pyyntö: ”Älä salli meidän joutua tai mennä kiusauksiin / koetuksiin, koska meissä ihmisissä on sisäinen halu ja pyrkimys (syntinen luonto) joutua synnin teille; siksi tarvitsemme varjelusta itsetuhosta ja välttymistä saatanan houkutuksista ja vallasta.”
  3. Pyyntö varjeltua saatanan hyökkäyksiltä, joita varmasti tulee – Jobin esimerkki ja Jeesuksen sanat Pietarille ennen Getsemanea (Luuk 22:31-32)

Pyyntö päästä pahasta voi tarkoittaa vapautumista:

  1. pahasta henkilöstä
  2. erityisesti saatanasta ja pimeyden henkivalloista
  3. pahasta yleisellä tasolla

Tätä vapautumista saamme pyytää jokaiselle päivälle sekä sen lopullista täyttymystä aikojen lopulle. Tuo rukous saa täydellisen ja lopullisen vastauksen, kun saatana ja sen joukot heitetään tuliseen järveen ja Jumalan omat perivät ikuisen rauhan valtakunnan uudessa luomakunnassa.

.

Sillä sinun on valtakunta, voima ja kunnia iankaikkisesti. Aamen!

Katekismuksen opetus (kappale 33):

”Jumala on käskenyt meidän rukoilla ja hän on luvannut kuulla rukouksemme. Kun pyydämme Jumalalta sitä, mitä hän tahtoo meidän pyytävän, voimme luottaa siihen, että hän sen antaa. Silloin kun emme osaa tai jaksa rukoilla, saamme turvautua siihen, että Pyhä Henki rukoilee meidän puolestamme.

Isä meidän -rukouksen loppusanoissa ylistämme Isää ja kunnioitamme Herraa Kristusta, joka on opettanut tämän rukouksen ja kokoaa sillä kaikki opetuslapsensa yhteen. Tunnustamme, että Jumalalle yksin kuuluu valta ja voima niin yksityisen ihmisen elämässä kuin koko maailmassa. Tähän haluamme lausua oman aamenemme. Ylistyksemme Jumalalle alkaa jo tässä maailmassa ja jatkuu taivaassa iankaikkisesti.”

  • Sinun, Herra, on suuruus ja voima, kunnia, kirkkaus ja valta, sillä sinun on kaikki, mitä on taivaassa ja maan päällä. Sinun on kuninkuus, sinä olet kaikkea muuta korkeammalla. (1. Aik. 29:11)
  • Julistakaa kaikkien kansojen kuulla: Herra on kuningas! Hän loi maan, joka pysyy eikä horju. Oikeutensa mukaan hän tuomitsee kansoja. (Ps. 96:10)
  • Jumalan on kunnia korkeuksissa, maan päällä rauha ihmisillä, joita hän rakastaa. (Luuk. 2:14)
  • Henki auttaa meitä, jotka olemme heikkoja. Emmehän tiedä, mitä meidän tulisi rukoilla, että rukoilisimme oikein. Henki itse kuitenkin puhuu meidän puolestamme sanattomin huokauksin. Ja hän, joka tutkii sydämet, tietää mitä Henki tarkoittaa, sillä Henki puhuu Jumalan tahdon mukaisesti pyhien puolesta. (Room. 8:26–27)

* * * * * * * * * * *

Loppuylistys pohjautuu erityisesti em. 1 Aikakirjan 29:11 mukaiseen tekstiin. Loppuylistys on luottavaisen uskon, syvän kunnioituksen ja ihailevan ylistyksen ilmaus.

Uskovan rukous ei pääty toivottomuuteen vaan varmuuteen siitä, että hyvä Jumala kuulee rukouksemme ja toimii parhaalla mahdollisella tavalla – sinun, meidän ja kaikkien kohdalla!