Jumalan sanan kylvö

JUMALAN SANAN KYLVÖ (2. su ennen paastonaikaa)

Evankeliumitekstissä puhutaan Jumalan sanan kylvämisestä. Jeesus on kylväjä ja myös hänen opetuslapsensa on lähetetty kylvämään sanaa luottaen siihen, että Jumala antaa aikanaan kasvun.

.

EVANKELIUMI: Luuk 8:4-15 (vrt. Matt 13:3-23 ja Mark 4:1-20)

Kun paikalle tuli paljon väkeä ja kaupungeista virtasi ihmisiä Jeesuksen luo, hän esitti vertauksen:

”Mies lähti kylvämään siementä. Kun hän kylvi, osa siemenestä putosi tien laitaan. Siinä jyvät tallautuivat, ja taivaan linnut söivät ne. Osa putosi kalliolle ja lähti kasvuun, mutta oraat kuivettuivat, koska eivät saaneet maasta kosteutta. Osa putosi keskelle ohdakkeita, ja kun oras kasvoi, kasvoivat ohdakkeetkin ja tukahduttivat sen. Mutta osa putosi hyvään maahan, kasvoi ja tuotti satakertaisen sadon.”

Tämän sanottuaan Jeesus huusi: ”Jolla on korvat, se kuulkoon!” Opetuslapset kysyivät Jeesukselta, mitä vertaus tarkoitti. Hän sanoi: ”Te olette saaneet oppia tuntemaan Jumalan valtakunnan salaisuudet, mutta muille ne esitetään vertauksina, jotta he nähdessäänkään eivät näkisi eivätkä kuullessaankaan ymmärtäisi.

    Vertaus tarkoittaa tätä:
Siemen on Jumalan sana. Tien laitaan pudonnut siemen tarkoittaa ihmisiä, jotka kuulevat sanan mutta joiden sydämestä Paholainen heti tulee ottamaan sen pois, jotta he eivät uskoisi ja pelastuisi. Kalliolle pudonnut siemen tarkoittaa niitä, jotka sanan kuullessaan ottavat sen iloiten vastaan mutta uskovat vain hetken aikaa. Heillä ei ole juurta, ja niin he koetukseen joutuessaan luopuvat. Ohdakkeisiin pudonnut osa tarkoittaa niitä, jotka kuulevat sanan mutta sitten tukahtuvat elämän huoliin, rikkauteen ja nautintoihin. He eivät tuota kypsää satoa. Mutta hyvään maahan pudonnut siemen tarkoittaa niitä, jotka sanan kuultuaan pysyvät siinä puhtain ja ehein sydämin ja kestävinä tuottavat satoa.”

Muut tekstit: Jes 55:6-11 ja Apt 16:9-15

.

SAARNA

Keskellä vakavia aikoja

Elämme keskellä vakavia aikoja. Globaali, kaiken pysäyttänyt koronakriisi on jo takana ja unohtunut. Sen sijaan Ukrainan sota, kasvava Venäjän uhka, USA:n uusi asemoituminen ja Euroopan katastrofaalinen heikkous ovat polttavia puheenaiheita, etenkin Münchenin kaaoksen jälkeen.

Huomenna maanantaina täyttyy kolme vuotta täysimittaista Ukrainan sotaa, jota Venäjä käy brutaalilla tavalla. Myöhemmin keväällä, huhtikuun 27. päivä, tulee kuluneeksi tasan 80 vuotta Lapin sodasta ja syyskuun 2. päivä samoin 80 vuotta toisen maailmansodan päättymisestä. 80 vuotta on merkityksellinen luku. Vt:n Tuomarien kirjassa pisin rauhan aika oli juuri 80 vuotta. Juuri nyt Eurooppa on murroksessa, jonka seuraukset ovat arvaamattomat ja voivat olla suorastaan kohtalokkaita.

Muutenkin kaikki näyttää murenevan käsiin Suomessakin: talous, terveydenhoito-järjestelmä, alhaisin syntyvyys 200 vuoteen, väestörakenteen vakava vääristyminen ja koko kristillinen arvoperustamme on pitkälti unohdettu. Kyse on pitkästä, koko ajan kiihtyvästä prosessista, joka on inhimillisesti mahdoton muuttaa ja kääntää.

Sipulin kuorimista

Miksi näin tapahtuu? Asioita voidaan kuoria kuin sipulia. On pintakerroksia, joiden parissa ihminen mielellään puuhastelee. Säädetään veroja, hankitaan lisää aseita, mietitään strategioita, arvioidaan ja arvostellaan toisten tekemisiä ja sanomisia.

Mutta sellainen ei johda todelliseen ratkaisuun eikä hyvään. On pureuduttava syvemmälle ja kuorittava pintakerrokset pois. Paljon syvällisempi kerros on arvomme. Juuri ne USA nosti pöydälle Münchenissä. Mitä me puolustamme? Minkälaisten arvojen varaan hyvä elämä rakentuu?

Tiedämme, että monet kansakunnat Euroopassa ja etenkin USA:ssa ovat vahvasti rakentuneet kristillisten arvojen varaan. Tiedämme senkin, että tämä arvopohja on kyseenalaistettu etenkin 1960-luvulta lukien ja yhä voimakkaammin menneiden vuosikymmenten aikana.

Mutta ei kristillinen arvopohja ole minnekään kadonnut, vaikka jotkut niin väittävät tai kuvittelevat. Ei elämänlaki voi minnekään hävitä – sitä voidaan noudattaa tai rikkoa. Jumalan säätämät elämänlait ovat yhtä järkähtämättömiä kuin luonnonlait.

Arvot vaikuttavat kaikkeen siihen, miten ihminen asennoituu ja mitä hän sanoo, tekee tai jättää tekemättä yksilöinä ja kansakuntina. Arvot voivat olla tiedostettuja tai tiedostamattomia. Kunkin arvot voivat olla elämää rakentavia tai sitä tuhoavia.

Mutta arvotkin kumpuavat jostain syvemmästä. On vielä kuorittava sipulia ja mentävä kaikkein syvimpään ytimeen, sydämeen.

Juuri tästä syvästä ytimestä Jeesus puhuu vertauksessa, eli siitä, millaiseen sydämeen Jumalan sana kylvetään, ja etenkin siitä, millainen on ihmisen sydän suhteessa Jumalaan ja hänen sanaansa.

Jeesus menee aina ytimiin, sillä vain siellä asiat ja niiden suunta ratkeaa. Kun syvin sydän tulee hoidetuksi ja asettuu oikeaan suhteeseen Jumalan kanssa, siitä nousee koko elämän hyvät arvot, jotka ohjaavat ajatteluamme, sanoja ja tekojamme oikeaan.

Luopumuksen kehä

Ihmisen ja kansan suhde Luojaansa määrittää ja ratkaisee kaiken. Siitä on kysymys kaikessa tässä, mitä näemme ja koemme juuri nytkin ajassamme hyvin vakavalla tavalla. Elämme prosessissa, joka on joko elämää rakentava tai sitä murentava ja tuhoava.

Aito elämä kumpuaa Jumalasta. Ilman Jumalaa kaikki kulkee kohti kuolemaa ja tuhoa. Nyt olemme eläneet kansallisessa ja lähes koko Euroopan kattavassa, jyrkkenevässä luopumuksen syöksykierteessä. Siinä asiat kulkevat aivan loogisessa järjestyksessä.

Kiteytetysti voimme sanoa: hengellinen rappio johtaa moraaliseen rappioon ja se edelleen poliittiseen, taloudelliseen ja sotilaalliseen rappioon ja sekasortoon. Tämä prosessi on kuin juna, jonka vauhti vain kiihtyy ja sitä on todella vaikea pysäyttää ja se on vaarassa päättyä täystörmäykseen.

Hyvä Sana ja ihmissydän

Tämän vakavan todellisuuden keskellä me elämme yksilöinä ja kansana. Mutta juuri tällaisen maailman keskellä Jumala kylvää tänäänkin hyvää siementä, elämän Sanaa. Sitä tarvitsemme kipeästi ja akuutisti.

Jumalan sana on tervettä ja elämää puolustavaa. Sana kertoo hyvyydestä, rakkaudesta, armollisuudesta, oikeudenmukaisuudesta, aidosta tasa-arvosta, kohtuullisuudesta, vastuusta, huolenpidosta, turvasta, luottamuksesta ja toivosta, joka kantaa ajassa ja ikuisuudessa. Evankeliumi on rauhan evankeliumi kaikkien välille!

Raamattu ei ole vanhanaikainen. Raamattu on ikiaikainen – se on aina, kaikkialla ja kaikessa voimassa. Jumalan sanan julistaminen on turvallista, hyvää ja välttämätöntä.

Raamatussa on kaikki olennainen, mitä elämässä tarvitaan. Sana ohjaa oikeaan. Sana julistaa armahdusta ja uutta elämää Kristuksessa.

Sana opettaa tuntemaan Jumalamme, Luojamme. Sanan valossa opimme tuntemaan itsemmekin. Sanan valossa näemme suunnattoman arvon, jonka Jumala ihmiselle antaa. Kuinka kukaan voi silloin sotia Luojaansa ja toista ihmistä vastaan!

Mielelläni kiteytän koko kristillisen uskon näin: Jeesus on täynnä armoa ja totuutta.

Ilman armoa emme kykene kohtaamaan totuutta. Ilman totuutta emme tarvitse armoa emmekä Jumalaa. Jeesuksessa on nämä molemmat: armo ja totuus.

Täynnä armoa ja totuutta, Vapahtajamme Jeesus Kristus haluaa tulla sydämiimme Jumalan elävänä sanana, hyvänä siemenenä.

Minkälaisiin sydämiin Sana kylvetään tänäänkin?

Kylväjävertaus kertoo neljästä erilaisesta sydämen maaperästä. Kolmessa niistä kylvetty Sana ei saanut sijaa. Yksi kulki elämän sivupoluilla, hämäryyden rajamailla. Toinen etsi helppoa elämää. Kolmas tavoitteli rikkauksia ja nautintoja.

Aikamme piirtää elämästä kuvan, jonka keskiössä on pelkästään yksilö, minä itse. Vastoin tätä Raamattu kuvaa elämää kolmiona, jonka ylimpänä kärkenä on Jumala ja kahtena muuna kärkenä on lähimmäinen ja minä. Tuon kolmion täyttää rakkaus: Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, ja lähimmäistä niin kuin itseäsi.

Jumala haluaa muokata sydämistämme hyvän maaperän, jonka elämänvoimana on hänen läsnäolonsa ja hänestä kumpuava rakkaus.

Minkälainen sydän meillä on? Minkälaisia ihmisiä me olemme? Minkälaisia sanoja ja tekoja meistä nousee? Millaisen diagnoosin Jeesus tekee sydämemme tilasta?

Lääkäriin ei ole mukava mennä, mutta luotettava, tarkka diagnoosi voi parantaa ratkaisevasti elämän laatua ja jopa pelastaa hengen, sillä sen myötä voimme saada parantavan lääkkeen ja hoidon.

Katsotaan vielä tuokio vertauksen kuvaamia sydämen maaperiä

(1) Paholaisen lapset

Jeesus puhuu suoraan. Hän ei kaunistele. Ensimmäinen ryhmä sanankuulijoita on väkeä, jolla on läheinen suhde sielunviholliseen, paholaiseen. Vaikka hekin saavat kuulla armonevankeliumin, paholaisella on vapaus tulla ja mennä, riistää ja tehdä tyhjäksi Jumalan sana heidän sydämissään.

Valhe on aina sielunvihollisen ase: Älä vaan rupea uskovaiseksi, mitä kaveritkin sanovat! Elämästä katoaa ilo ja kaikki kiva! Se on niin vanhanaikaista. Uskonnot tuovat vain pahaa. Näitä valheita paholainen veivaa loputtomasti ja varsin tehokkaalla tavalla.

Mutta ne ovat pimeitä valheita, sillä Jumalan kelkkaan hyppääminen tuo kaiken mahdollisen hyvän: syvimmän turvan, suurimman ilon, parhaimman tarkoituksen elämälle, uusia ystäviä, armon, rakkauden, ikuisen, loppumattoman, täydellisen elämän!

Kannattaa miettiä, ketä kuuntelee ja seuraa. Vain Jumalan sana tuo elämän, kuten Jesajan tekstissä kerrotaan:

Niin kuin sade ja lumi tulevat taivaasta eivätkä sinne palaa
vaan kastelevat maan, joka hedelmöityy ja versoo
ja antaa kylväjälle siemenen ja nälkäiselle leivän,

niin käy myös Sanan, joka minun suustani lähtee:
se ei tyhjänä palaa vaan täyttää tehtävän,
jonka minä sille annan, ja saa menestymään kaiken,
mitä varten sen lähetän. 
(Jes 55:9-11)

Jumalan sana kutsuu tulemaan hänen yhteyteensä saamaan armon ja elämän:

Etsikää Herraa, kun hänet vielä voi löytää,
huutakaa häntä avuksi, kun hän on lähellä!
Hylätköön jumalaton tiensä ja väärintekijä juonensa,
kääntyköön takaisin Herran luo, sillä hän armahtaa,
turvautukoon Jumalaan, sillä hänen anteeksiantonsa on runsas. 
(Jes 55:6-7)

(2) Pinnalliset pikavoiton tavoittelijat

Toista ihmisryhmää Jeesus vertaa kallioiseen maastoon. He kyllä ottavat Sanan vastaan, mutta heti ensimmäisten vaikeuksien tultua he hylkäävät Jumalan.

Ihminen saattaa etsiä pikavoittoja eri tavoin. Uskonto voi olla yksi sellainen. Moni kansainvälinen huippu-urheilija tekee ristinmerkkejä, mutta jääkin kiinni dopingista.

Ns. menestysteologiakin lupaa monenlaisia pikavoittoja. Mutta lopulta ihminen väsyy ja pettyy. Elämästä ei tullutkaan helppoa. Jumala ei ollutkaan sellainen kuin väitettiin.

Mutta tosiasiassa, vasta elämän haasteiden keskellä ihminen riisutaan omavoimai-suudesta ja vasta niiden keskellä voi oppia turvautumaan ja luottamaan Jumalaan.

(3) Turhuuden markkinat

Kolmas ryhmä kuvaa ihmisiä, jotka täyttävät elämänsä kaikella muulla paitsi Jumalan sanalla ja läsnäololla. Ohdakkeet tukahduttavat viljan kasvun.

Aikamme on yksilökeskeinen, kuluttamiseen ja elämyksiin keskittyvä. Kauas on tultu vanhempien sukupolvien ajasta, jolloin säästäminen, kohtuullisuus, ahkera työnteko, yhteisöllisyys ja kirkossa käyminen olivat ensisijaisia hyveitä.

On kavalan helppoa täyttää jokainen päivä kaikella muulla paitsi tärkeimmällä. Mutta  Jumalan läsnäolossa lepääminen katkaisee turhuuden, pinnallisuuden ja levottomuuden kierteen. Sana, rukous ja uskovien yhteys palauttaa elämänsyrjään. Joka päivä on aloitettava tärkeimmästä. Sen varaan rakentuu kaikki muukin.

(4) Hyväsydämiset

Neljäs ihmisryhmä kuvaa hyvää sydämen maaperää. Tähän parhaaseen A-ryhmään olisi mukava kuulua. Mutta on tunnustettava, että kovin paljon meistä löytyy kolmea ensin mainittua, sitä ei niin hyvää sydämen maaperää.

Jumala joutuukin tekemään meissä paljon työtä, jotta sydämemme tervehtyisi ja olisi otollinen rakkaudelle. Jumalan sana on kuin taitavan lääkärin työtä tai kirurgin veitsi.
Se poistaa epäterveitä kudoksia ja tekee tilaa terveille soluille:

Jumalan sana on elävä ja voimallinen ja terävämpi kuin mikään kaksiteräinen miekka ja tunkee lävitse, kunnes se erottaa sielun ja hengen, nivelet sekä ytimet, ja on sydämen ajatusten ja aivoitusten tuomitsija; eikä mikään luotu ole hänelle näkymätön, vaan kaikki on alastonta ja paljastettua hänen silmiensä edessä, jolle meidän on tehtävä tili. (Hepr 4:12-13)

Kutsu armotyön kohteeksi ja välittäjäksi

Jotta Jumala voi parantaa ja pelastaa, meidän on aina uudelleen suostuttava hänen hoidettavaksi. Tämä on ihmisen osa – suostua Jumalan yhteyteen ja hänen työnsä kohteeksi. Me emme voi syvämuuttaa itseämme. Sen voi tehdä vain Kaikkivaltias Luoja.

Vertauksen tarkoitus ei ole tuomita eikä lukita meitä lopulliseen, ei-toivottavaan tilaan. Päinvastoin Vapahtajamme haluaa uudistaa meitä. Hän haluaa muokata sydämistämme sellaisia, joissa on tilaa Jumalalle, Sanalle, lähimmäisille, elämälle ja rakkaudelle.

Jumalan sana hoitaa ja parantaa meitä. Se muokkaa sydämemme maaperää sisältä päin. Samaan aikaan Jumala tekee meissä työtä ulkoisten olosuhteiden kautta. Tähän voi liittyä kipua ja tuskaa, mutta aina myös lohdutusta, rohkaisua ja toivoa.

Kun meitä on kynnetty, muokattu, paranneltu ja kylvetty, Kristus saa meissä hiljalleen muotoa ja voimme tuottaa – salatulla tavalla – Jumalan mielenmukaista satoa. Tämä armotyö jatkuu kirkkauteen saakka.

Jumalan armotyö johtaa levon, rauhan, tarkoituksen, voiman ja luottavaisen toivon löytämiseen. Se kantaa etenkin vaikeina, pimeinä kriisien ja sotien aikana.

Kriisi on mahdollisuus hyvään tai pahaan. Kriisi kääntyy hyväksi, kun sen keskellä me profeetta Jesajan sanojen mukaisesti yksilöinä ja kansana turvaudumme Jumalaan ja käännymme rukoillen hänen puoleensa.

Tämä on aikaa, jolloin ihmisten sydänten maaperää muokataan tavalla, joka voi johtaa siihen, että evankeliumi ja Jumalan sana kelpaavat, eli elämän voittoon.

Tätä hyvää kylvötyötä me saamme jatkaa Vapahtajamme kanssa päämäärätietoisesti. Saamme myös laittaa kuntoon sadonkorjuun välineitä ja valmistautua ottamaan vastaan rikkinäisiä, karun todellisuuden järkyttämiä ihmisiä.

Olkoon meillä kirkas ja rohkea näky apostoli Paavalin tavoin. Ja jotta se toteutuisi, saakoon Jumala muovata ja muokata sydämiämme, kylvää hyvää siementä, kasvattaa ja lopulta korjata siunatun satonsa taivaallisiin aittoihin. Aamen.

Ole siunattu hyvän Vapahtajamme sanassa nyt, aina ja iankaikkisesti!

.

RUKOUS

Pyhä Jumala.
Sinä puhut meille Pojassasi.

Muokkaa sinä meistä hyvä peltomaa.
Saata meitä kuulemaan sanaasi,
pysymään siinä kestävinä puhtain ja ehyin sydämin
ja tuottamaan kypsää satoa.

Anna sanasi vaikuttaa sydämessämme,
niin että kunnioitamme sinua sanoin ja teoin
ja olemme rakkautesi todistajia.

Tätä rukoilemme Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä.
Aamen.