Pyhä Henki ja seurakunta

PYHÄ HENKI

Uskontunnustuksissa on vähemmän Pyhästä Hengestä kuin Pojasta

  • Kolmas uskonkappale: Pyhä Henki, seurakunta, anteeksianto, ylösnousemus

Apostolinen uskontunnustus:

  • Toinen uskonkappale: Sikisi Pyhästä Hengestä
  • Kolmas uskonkappale: Minä uskon Pyhään Henkeen.

Nikean uskontunnustus

  • Toinen uskonkappale: Tuli lihaksi Pyhästä Hengestä ja neitsyt Mariasta
  • Kolmas uskonkappale:
         Me uskomme Pyhään Henkeen,
         Herraan ja eläväksi tekijään,
            joka lähtee Isästä ja Pojasta,
            jota yhdessä Isän ja Pojan kanssa kumarretaan ja kunnioitetaan
            ja joka on puhunut profeettojen kautta.

.

Jumalan ykseys – Jumala on Herra ja hän on yksi

  • Jumala ja hänen tekonsa ovat yksi kokonaisuus, jossa koko kolminaisuus läsnä
  • Taustana juutalaisten uskontunnustus: Kuule Israel, Herra on yksi.
    (ahad on monikollinen yksikkö kuten viinirypäleterttu)
  • Jumala on yksi kolminaisuutenakin: 1 x 1 x 1 = 1; Isä ja Poika ovat Yksi (Joh 10:30)
  • Pyhä Henki on Herra: Herra on Henki, ja missä Herran Henki on, siellä on vapaus (2 Kor 3:17); Herran Henki puhuu minun kauttani (2 Sam 23:2).

Pyrkikää rauhan yhdyssiteen avulla säilyttämään Hengen ykseys:  (Ef 4:3-5)
* yksi ruumis ja yksi Henki, yksi ja sama toivo, * yksi Herra, yksi usko, yksi kaste; * yksi Jumala ja kaikkien Isä, joka on yli kaikkien, kaikkien kautta ja kaikissa.

.

Pyhä Henki on elämän antaja, kuten Isä ja Poika; ikuinen elämä Hengessä

  • Liha kuolee mutta Henki tekee eläväksi (Room 8)
  • katoavasta katoamatonta ylösnousemuksessa (1 Kor 15:42-55)

.

Pyhä Henki on Puolustaja / Lohduttaja / Rohkaisija / Rinnalla seisoja / Asianajaja

  • Totuuden Henki; Pyhän Hengen vuodatus helluntaina (Apt 2 luku)
  • Jumala Jumalasta; ”lähtee Isästä ja Pojasta”, heidän lähettämänä.

”Lähettää” on tärkeä ilmaisu ja tapa antiikin kulttuurissa, jossa kuningas lähetti edustajansa / sanansaattajansa tai isäntä tai kauppias palvelijansa. Tuolloin ei ollut puhelimia tai nettiä, jonka välityksellä olisi voinut puhua. Lähettäminen oli tärkein tapa viestittää.

  • Samoin Isä lähettää Pojan ja nämä Pyhän Hengen ja edelleen Lähetyskäskyssä lähetetään opetuslapset viemään evankeliumin sanomaa koko maailmaan!
  • Näin Luoja lähettää edustajansa ja Sanansa luodulle, sinulle ja minulle, ja vuorostaan meidät lähimmäistemme luokse!

.

Pyhä Henki on profetian henki ja sanoman keskus ja täyttymys on Jeesus Kristus

  • Jeesuksen nimen lausuminen pelastajana ja Jumalan nimenä oli radikaalia, sillä juutalaiset eivät lausuneet Jumalan nimeä Jahveh, vaan käyttivät kiertoilmaisuja mm. sanaa Adonai (Herra).
  • Kertoneet teille ne, jotka taivaasta lähetetyssä Pyhässä Hengessä ovat julistaneet evankeliumia. Siihen enkelitkin haluavat katsahtaa. (1 Piet 1:12)
  • Ennen kaikkea teidän tulee tietää, ettei yksikään Raamatun profetia ole kenenkään omin neuvoin selitettävissä, sillä mitään profetiaa ei ole koskaan tuotu esiin ihmisen tahdosta, vaan Pyhän Hengen johtamina ihmiset ovat puhuneet sen, minkä saivat Jumalalta. (2 Piet 1:20-21)
  • Herran Henki puhuu minun kauttani, hänen sanansa on kielelläni (2 Sam 23:2).
  • He asettivat apostolit keskelleen ja kysyivät: Millä voimalla tai kenen nimessä te tämän teitte? Silloin Pietari, täynnä Pyhää Henkeä, sanoi heille: tietäkää tämä, te kaikki ja koko Israelin kansa: Jeesuksen Kristuksen, Nasaretilaisen, nimessä, hänen, jonka te ristiinnaulitsitte mutta jonka Jumala herätti kuolleista, hänen nimessään tämä mies seisoo terveenä teidän edessänne. – – – Hän on se kivi, jonka te rakentajat hylkäsitte mutta josta on tullut huippukivi. Eikä ole pelastusta kenessäkään toisessa, sillä ei ole taivaan alla ihmisille annettu muuta nimeä, jossa meidän tulisi pelastua. (Apt 4:7-12)
  • Profetian henki todistaa Jeesuksesta (Ilm 19:10).
  • Profeetat täyttyivät Pyhällä Hengellä, mm. Johannes Kastaja jo kohdusta alkaen

.

KRISTUKSEN SEURAKUNTA

Pyhä Henki luo yhden, yleisen, yhteisen (katolisen), pyhän seurakunnan (kirkon)

  • Kreikan sana ecclesia = vapaiden kansalaisten yleinen kokous ja kokoontuminen
  • Pyhä ecclesia = kristittyjen kokoontuminen, seurakunta (erotuksena yleisestä kansankokouksesta)
  • Katolinen tarkoittaa universaalia – ei roomalaiskatolista tai ortodoksista kirkkokuntaa
  • Ortodoksinen tarkoittaa sanatarkasti puhdasoppista, oikeaa uskoa
  • Kirjaimellisesti kristikunta on katolinen ja ortodoksinen (ei tarkoita em. kirkkokuntia, vaan koko kristikuntaa)
  • Protestantit ilmaantuivat 1500-luvulla room.kat. kirkon vastavoimana

    .
    YKSI KIRKKO (yksi ruumis) – Ef 4:4; 1 Kor 12 luku
  • Pyhä Henki luo, elävöittää ja valaisee kristikunnan
    .
  • Kristikunnan jakaantuminen ikään kuin suureksi puuksi (runko, oksat, lehdet) johtuu mielestäni kahdesta asiasta:
    1) Positiivinen näkökulma – Jumalan luomistyön moninaisuus, ihmisen ja kansojen ainutlaatuisuus ja kulttuurit – kristillinen usko ulkonaisesti elää ja muotoutuu ajan, paikan ja tapojen mukaan (afrikkalainen kristillisyys ilmenee erilaisena verrattuna suomalaiseen); uskon sisältö on muuttumaton
    2) Negatiivinen näkökulma – Ihmisen syntisyys ja pahan vaikutus tuo ristiriitoja ja pirstaloi kristikuntaa.
    .
  • Olennaista on kristikunnan keskinäinen yhteys Sanassa ja Hengessä riippumatta rakenteellisista ja alueellisista eroista (Ef 4:3) + Jeesuksen rukous (Joh 17:11)
  • Kristikunnan suuri jakautuminen alkoi jo 300-luvulla ja myötäili Rooman jakoa läntiseksi ja itäiseksi Roomaksi. Lännessä kielenä oli latina ja idässä kreikka. Lopullinen jakautuminen tapahtui vuonna 1054 jKr., mutta sen syynä ei ollut latinanlainen lisäys uskontunnustukseen – Pyhä Henki lähtee Isästä ja Pojasta (Filoque), vaan valtataistelu: idän kirkon johtaja patriarkka ei suostunut lännen kirkon paavin alaisuuteen…
  • Myöhemmin syntyi protestantismi, joka kasvoi erilleen roomalaiskatolisen kirkon valtapiiristä: luterilaiset, reformoidut kalvinistit, anglikaanit, baptistit, metodistit, helluntailaiset, vapaakirkolliset, pelastusarmeija jne.

.

Kirkon kolme ulottuvuutta: rakenne, sisältö ja yksilön kokemus

  • Roomalaiskatolinen kirkko painottaa sen universaalia rakennetta (ainoa oikea kirkko, jossa pelastus); samaan tapaan ortodoksinenkin kirkko.
  • Protestantit painottavat sisältöä ja vapaat suunnat kokemusta.

.

Lutherin seitsemän tuntomerkkiä oikeasta kirkosta: Sana, kaste, ehtoollinen, avainten valta synninpäästöön, kirkon virka, rukous ja risti (kärsimys ja vaino)

Augsburgin tunnustuksen mukaan kirkon tuntomerkkejä on kaksi. Niitä ovat Sanan saarna ja armovälineet.

.

Milloin kirkko on väärä ja ihminen tulee osalliseksi sen pahuudesta?

  • harhautuminen ydinasioissa vai harhautuminen yksittäisissä, enemmän toimintatapoihin liittyvissä asioissa?
  • kirkko, joka tosiasiassa tunnustaa harhaoppia ydinasioissa, harjoittaa vääryyttä ja estää oikeaa opetusta, on väärä kirkko ja sellaisesta tulee erota.

Taisteleva ja voittanut seurakunta

  • ulkoiset taistelut maailmassa ja sisäiset taistelut syntiä ja pahuutta vastaan
  • voittanut seurakunta on taivaassa riemuitseva uskovien joukko

.

Jumala on tarkoittanut jokaiselle hengellisen kodin, sinullekin!

Hyvä hengellinen koti on siellä, missä pidetään kiinni Raamatusta, julistetaan lakia ja evankeliumia, hoidetaan armovälineillä uskovia (kaste ja ehtoollinen), kohdataan lämpimästi, annetaan ravintoa, tukea ja tilaa kasvulle ja kutsutaan palvelemaan lahjojen mukaisesti.