Palmusunnuntai

PALMUSUNNUNTAI

Kunnian kuninkaan alennustie

Palmusunnuntain ja 1. adventtisunnuntain evankeliumitekstit kertovat samasta tapahtumasta. Kristuksen julkinen toiminta tähtäsi alusta lähtien hänen elämänsä viimeisiin päiviin.

Palmusunnuntain nimi viittaa Jeesuksen ratsastukseen Jerusalemiin, jolloin ihmiset heittivät palmunoksia hänen kulkutielleen. Tämän muistelemiseen on liittynyt tapa tuoda kirkkoihin palmunoksia ja niistä tehtyjä koristeita. Niitä on myös kannettu palmusunnuntain kulkueissa. Pohjoisemmissa maissa on palmunoksien sijasta käytetty pajunoksia.

Palmusunnuntaina alkaa kunnian kuninkaan alennustie. Betaniassa voideltu Jeesus ratsasti Jerusalemiin kohti kärsimystä ja kuolemaa, mutta juuri niistä tuli toivon ja voiton merkki, jonka vertauskuvia ovat palmunoksat. Palmusunnuntaina Kristuksen kirkko lähtee seuraamaan hänen elämänsä viimeisiä vaiheita.

.

PALMUSUNNUNTAIN TEKSTEJÄ

Ps. 118: 25

Siunattu olkoon hän, joka tulee Herran nimessä.
Herran huoneesta teidät siunataan.
Herra on Jumala! Hän antoi valonsa meille.
Käykää kulkueena lehvät käsissä,
ulottakaa piirinne alttarin sarviin.
Sinä olet Jumalani, sinua minä kiitän,
Jumala, sinua minä suuresti ylistän.
Kiittäkää Herraa! Hän on hyvä,
iäti kestää hänen armonsa!

Sak. 9: 9-10

Iloitse, tytär Siion!
Riemuitse, tytär Jerusalem!
Katso, kuninkaasi tulee.
Vanhurskas ja voittoisa hän on,
hän on nöyrä, hän ratsastaa aasilla,
aasi on hänen kuninkaallinen ratsunsa.
Hän tuhoaa sotavaunut Efraimista
ja hevoset Jerusalemista,
sotajouset hän lyö rikki.
Hän julistaa kansoille rauhaa,
hänen valtansa ulottuu merestä mereen,
Eufratista maan ääriin asti.

.

EVANKELIUMI: Matt 21:12-17

Jeesus meni temppeliin ja ajoi kaikki myyjät ja ostajat sieltä ulos. Hän kaatoi rahanvaihtajien pöydät ja kyyhkysenmyyjien jakkarat ja sanoi heille: ”On kirjoitettu: ”Minun huoneeni on oleva rukouksen huone.” Mutta te teette siitä rosvojen luolan.”

    Jeesuksen luo temppeliin tuli sokeita ja rampoja, ja hän paransi heidät. Mutta kun ylipapit ja lainopettajat näkivät, mitä kaikkea hämmästyttävää hän teki, ja kuulivat lasten huutavan temppelissä: ”Hoosianna, Daavidin Poika!”, he suuttuivat ja sanoivat hänelle: ”Kuuletko, mitä nuo huutavat?” ”Kuulen”, vastasi Jeesus. ”Ettekö ole koskaan lukeneet tätä sanaa: ”Lasten ja imeväisten suusta sinä olet hankkinut kiitoksesi”?”

Hän jätti heidät siihen, meni kaupungin ulkopuolelle Betaniaan ja oli siellä yötä.
.

AJATUKSIA

Pyhiinvaellus pääsiäisjuhlaan

Pääsiäinen oli suuri juhla, jota varten pyhiinvaeltajat saapuivat Jerusalemiin. Pääsiäistä vietettiin ikiaikaisena vapautuksen ja itsenäistymisen juhlana, kun Jumala vapautti kansansa Egyptin orjuudesta Mooseksen välityksellä.

Mutta tuo kaikki oli vain suurta esikuvaa suuremmasta. Nyt tänä pääsiäisenä tuo esikuva tulisi saamaan ihmeellisen täyttymyksensä uuden Mooseksen eli Messiaan ristinkuolemassa ja ylösnousemuksessa. Todellinen vapautuksen aika oli alkamassa.

Pyhiinvaeltajia virtasi kaupunkiin maan jokaiselta kolkasta. Jeesus oli saapunut Jerusalemin liepeille Betaniaan jo perjantaina. Siellä hän vietti sapattilauantain Lasaruksen kodissa. Sunnuntaina hän lähti Jerusalemiin ja Öljymäen lähellä hän pyysi opetuslapsia noutamaan hänelle aasintamman varsan.

Jeesus oli jo saanut useita tappouhkauksia ja hän tiesi, että uskonnolliset johtajat aikoivat laittaa päätöksensä täytäntöön. Silti Jeesus ratsasti julkisesti kaupunkiin. Vaikka hän oli kuningasten Kuningas ja herrojen Herra, hän ratsasti nöyrästi aasilla. Tällä hän täytti Sakarjan profetian (9:9) ja tarjosi vielä viimeistä kädenojennusta Israelin kansalle.

Hoosianna

Jeesuksen maine oli levinnyt jo Jerusalemiin. Hän oli aikansa kuumin puheenaihe. Monet tulivat hurraamaan hänelle: ”Hoosianna! Siunattu olkoon hän, joka tulee Herran nimessä!” 

Hoosianna on alun perin rukous: Herra auta, Herra pelasta! Se on muotoutunut myös ylistykseksi ja kunnianosoitukseksi. Se oli myös tervehdys, joka lausuttiin jokaiselle pyhiinvaeltajalle. Jeesuksen kohdalla tämä sai niin suuret mittasuhteet, että ”koko kaupunki joutui kuohuksiin” (Matt 21:10).

Jeesus on uhka

Jeesusta kutsuttiin myös Daavidin pojaksi, millä tarkoitettiin Messiasta (Matt 21:9). Tämä merkitsi välitöntä uhkaa uskonnollisille johtajille heidän oman asemansa suhteen ja suhteessa roomalaisiin miehittäjiin, joiden kanssa haluttiin pitää hyvät välit mukavan elämän turvaamiseksi.

Palmusunnuntai kuvastaa myös meidän ihmisten pintapuolisuutta ja häilyväisyyttä. Jeesus puhui kylväjävertauksessa niistä ihmisistä, jotka iloiten ottavat vastaan Jumalan Sanan, mutta jotka yhtä nopeasti luopuvat, kun tulee pieniäkin haasteita. Moni on ilolla toivottamassa suloista seimenlasta tervetulleeksi jouluna ja palmusunnuntaina heiluttamassa palmunoksia nöyrälle Jeesukselle.

Tätä pintapuolisuutta todistaa se, että joulun ja pääsiäisen ajan syvin sanoma korvataan usein joulupukilla, tontuilla, käsittämättömällä kaupallisella hössötyksellä, pääsiäistipuilla, noidilla jne. Ne eivät nouse lasten mielikuvituksesta vaan aikuisten kyvyttömyydestä ja haluttomuudesta elää Jumalan yhteydessä ja noudattaa kristillisiä elämäntapoja.

Varsinkin näin koronakriisin keskellä paljastuu suomalaisten perinpohjainen vieraantuminen Jumalasta, jopa luopumus. Kukaan ei puhu julkisesti Jumalasta.

Kukaan ei ole heiluttamassa palmunlehviä Jeesukselle. Kukaan ei huuda Hoosiannaa. Koronakriisiä hoidetaan pelkästään inhimillisesti. Mitään Jumalaa ei ole edes olemassa.

Koronavirus kuitenkin näyttäytyy entistä haastavammalta. Vaikka uudet rokotteet tuovat apua ja toivoa, samanaikaisesti virus muuntautuu loputtomasti. Tosiasia on, että ihminen ei koskaan kykene voittamaan omin avuin sairauden ja kuoleman voimia. Parhaimmillaan ihminen voi saavuttaa hetkellisiä erävoittoja, mutta itse päätaistelu on jo hävitty.

Sen sijaan, että hallitus ja kansamme turvautuisi Jumalaan, se mieluummin ajaa yhteiskuntamme perikatoon. Sellainen on luopunut ihminen. Hän hukkuu jumalattomuuteensa.

Jeesus on ainoa pelastus

Marssijärjestys pitäisi olla korona-kriisissä ja koko elämässä tämä: Ensin Jumala ja sitten hänen johdattamana tarvittavat inhimilliset toimet. Silloin niissä on siunaus, ja hintalappu on paljon pienempi. Nyt maamme ajetaan vuosien mittaiseen hyvin monimuotoiseen kriisiin, jonka kaikkia seurauksia ei vielä edes tiedetä.

Mutta Jumala voisi lopettaa pandemian. Yhdellä sanalla. Kertakaikkisesti. Täydellisesti. Lopullisesti.

Tutkijat eivät ymmärrä sitäkään, miksi jotkut virukset häviävät jonkin ajan kuluttua. Jumala on siis sanonut armollisia mahtisanoja ennenkin. Jumala on valmis sanomaan nytkin pelastavan armopäätöksen. Mutta hän odottaa. Eikö koko maailmassa olisi edes muutamaa, jotka sanoisivat iloisin, nöyrin sydämin Jeesukselle: 

Hoosianna, Daavidin Poika.
Tule meille Pelastajaksi, Vapahtajaksi ja Herraksi!

Herra, vain sinä voit parantaa meidät kuten paransit Israelin kansan myrkkykäärmeiden puremalta, kun Mooses teki vaskikäärmeen ja korotti sen korkealle ja kansa katsoi uskossa siihen. Herra, sinun ristisi on korotettu ihmiskunnan ylle. Jokainen, joka turvautuu sinuun, pelastuu.

Herra, näin sinä varjelit kansaasi Egyptin viimeisessä vitsauksessa. Kun kansa totteli Sanaasi, turvautui Sinuun, teurasti viattoman karitsan syntiuhriksi ja siveli kotinsa (sydämensä) ovenpielet verellä, se varjeltui kuolemalta ja pääsi vapauteen synnin ja saatanan orjuudesta. Näin tänäänkin.

Mitkään karanteenirajoitukset eivät meitä pelasta kuolemalta. Entistä vakavampia kriisejä tulee uudelleen, jos emme turvaudu Herraan. Jumala on pannut eteemme elämän ja kuoleman.

Voittoisa, armollinen Vapahtaja

Vaikka ihmiset haluavat raivata Jumalan ja hänen lähettämänsä Vapahtajan pois häiritsemästä naulitsemalla hänet ristille, Herra nousee haudastaan ja tulee kirkkaudessaan kansojen tuomariksi. Vielä nyt hän tulee keskellemme nöyränä Vapahtajana, joka haluaa pelastaa meidät ja koota meidät siipiensä suojaan kuin lintuemo.

Vielä nyt on armonaika ja kriisit ovat pysäyttävää armoa, jotta varjeltuisimme kaikkein pahimmalta. Vain Jumalassa on elämä ja autuus.

Polvistukaamme Herran eteen ja toivottakaamme ainoa todellinen Pelastaja tervetulleeksi sydämiimme, koteihimme ja yhteiskuntaamme.

Herra Jeesus! Tule meidän sydäntemme syvimpiin sopukoihin asti.
Tule koko elämämme hyväksi Vapahtajaksi ja Herraksi!

Tästä on kyse Palmusunnuntaissa ja pääsiäisviikon tapahtumissa. Tänään, koronakriisin keskellä.

.

PALMUSUNNUNTAIN RUKOUS

Jeesus Kristus, Herramme.
Riemuhuudot ympäröivät sinut, kun ratsastit Jerusalemiin.

Pian huudot vaihtuivat ”ristiinnaulitse, ristiinnaulitse” huudoiksi.
Sinut haluttiin vaientaa ja nimesi hävittää ja häpäistä ikiajoiksi.

Sinä olit matkalla kohti pilkkaa ja häpeää etkä väistänyt ristiä.
Rakkaudessasi sinä annoit elämäsi toisten puolesta,
jotta saisimme anteeksi, parantuisimme ja pelastuisimme.

Herätä meidät kuolemasta elämään koronakriisin keskellä.
Herätä jokainen meistä jumalattomuudesta ja itsekkyydestä aitoon rakkauteen.

Pyydämme ja rukoilemme: tule meidän, kansamme ja päättäjiemme sydämiin! Hoosianna! Herra, pelasta, auta ja armahda!

Herra, vahvista meitä kantamaan omaa kärsimystämme,
auta huomaamaan toisten tuska, kun kohtaamme sen.

Anna meille herkät korvat, näkevät silmät ja välittävä sydän.
Anna meille viisautta toimia oikein.

Opeta meitä luottamaan siihen, että kärsimyksessäkin sinä olet lähellä.
Anna meille ylösnousemuksen valoisa toivo, kun olemme joutuneet ahdinkoon ja umpikujaan.

Jeesus Kristus, armahda,
sinä joka Isän ja Pyhän Hengen kanssa
elät ikuisesti. Aamen.