Jeesus ilmaisee jumalallisen kirkkautensa (2 su lopp)

JEESUS ILMAISEE JUMALALLISEN VOIMANSA (2. su loppiaisesta)

Kirkkovuodessa siirrytään Jeesuksen lapsuudesta hänen julkisen toimintansa alkuun. Ihmisiä kutsutaan näkemään Jumalan suuria tekoja. Jeesus ilmaisee messiaanisen tehtävänsä Nasaretin synagogassa. Hän tekee ensimmäisen ihmeensä Kaanaan häissä. Hän julistaa ”Uskokaa evankeliumi ja tehkää parannus, aika on täyttynyt!” Nämä aiheet ovat esillä kolmen kirkkovuosikerran teksteissä.

 

EVANKELIUMI: Luuk 4:16-21

Jeesus tuli Nasaretiin, missä hän oli kasvanut,
ja meni sapattina tapansa mukaan synagogaan.
Hän nousi lukemaan, ja hänelle ojennettiin profeetta Jesajan kirja.
Hän avasi kirjakäärön ja löysi sen kohdan, jossa sanotaan:

– Herran henki on minun ylläni,
sillä hän on voidellut minut.
Hän on lähettänyt minut
ilmoittamaan köyhille hyvän sanoman,
julistamaan vangituille vapautusta
ja sokeille näkönsä saamista,
päästämään sorretut vapauteen
ja julistamaan Herran riemuvuotta.

Hän kääri kirjan kokoon, antoi sen avustajalle ja istuutui. Kaikki, jotka synagogassa olivat, katsoivat tarkkaavasti häneen. Hän alkoi puhua heille: ”Tänään, teidän kuultenne, on tämä kirjoitus käynyt toteen.”

 

SAARNA

Jeesus Nasaretissa

Jeesus oli jo alkanut toimintansa. Hänestä kerrottiin ihmeellisiä tarinoita. Jeesus paransi sairaita, teki ihmeitä, opetti väkevästi Jumalan valtakunnasta. Nämä huhut olivat kiirineet Nasaretiin, jossa Jeesus tunnettiin varsin hyvin – olihan hän kylän puusepän poika, tuttu rakennusmies.

Kukaan ei ole profeetta omalla maallaan tai kotikaupungissaan. Syntyy uskottavuuskriisi ja kateuskompleksi. Jeesus oli vain rakennusmies. Hän ei ollut rabbi, pappi tai profeetta. Kuka hän luuli olevansa?

Evankeliumin teksti laajemmin luettuna kertoo, että väki oli jo valmiiksi asennoitunut negatiivisesti. Lopputulos oli se, että he halusivat tappaa Jeesuksen työntämällä hänet alas kalliolta. Äärimmäisen kamala tapa aloittaa messiaanista tehtävää ja vieläpä tuttujensa keskellä! Ajattelepa, jos niin tehtäisiin presidentille heti virkavalan jälkeen!

Jos lukisimme vain päivän evankeliumitekstin, mieliimme voisi tulla sangen juhlallisen ja hienon hetken tuntu. Kauan kaivattu Messias seisoo nyt tässä ja on vieläpä meidän kotikylän poikia! Vähän niin kuin me täällä Salossa olemme ylpeitä Sauli Niinistöstä, Salon suuresta pojasta. Näin pääsemme itsekin osallisiksi samasta gloriasta ja voimme edes vähän korottaa itseämme.

Raamatun realistisuus

Jotenkin Raamatun äärellä monet tilanteet ovat varsin synkkiä. Miksi? Onko Raamattu niin synkkämielinen kirja? Vai onko niin, että Raamattu kuvaa todellisuutta sellaisena kuin se on. Kyllähän maailmassa on paljon ei-toivottuja ihmisiä, joita vähätellään, pilkataan ja vainotaan. Ihmiskunnan historia ja nykytila on varsin synkkä eikä tulevaisuus näytä sen paremmalta.

Juuri realistisuus sen kaikessa kauheudessa on mielestäni Raamatun perusvahvuus. Raamatussa on kosketuspinta ihmiselämän vaikeimpiinkin tilanteisiin. Raamatussa ei ole mitään silottelua, jollaista niin monen kansan historiankirjoitukset ja filosofiat ovat täynnä. Egyptin historiankirjoissa faaraot olivat aina menestyneitä ja sodat kuvattiin voitokkaiksi, vaikka ne olisi hävitty. Siksi Raamattu on myös hyvin luotettava historian lähde. Siellä Israelin kuninkaita eikä kansaa silotella.

Messiaan juhlallinen pelastusohjelma

Kaiken raadollisuuden keskelle Raamattu tuo samalla syvän, vahvan, iankaikkisen toivon. Tässä nyt seisoo luvattu Messias! Hän tuo oikeuden, rauhan ja hyvinvoinnin kansoille. Ensin hän tulee kärsivänä Vapahtajana ja syntiemme sovittajana. Sitten hän tulee kirkkauden ja kunnian kuninkaana, joka ottaa näkyvän vallan ja puhdistaa maanpiirin.

Jeesuksen lukema Jesajan tekstikohta julistaa juuri tätä messiaanista Vapahtajan tehtävää. Hän tulee köyhiä, sairaita, syrjittyjä ja sorrettuja varten. Hän julistaa ilosanomaa ja Herran riemuvuotta. Juuri näin Jeesus sitten toimikin. Hän kulki tavallisen kansan keskellä, paransi, antoi syntejä anteeksi, palautti ihmisarvon, vapautti riivaajista, opetti Jumalan tahdon mukaista elämää ja osoitti Jumalan armoa ja rakkautta käytännössä.

Lukiessaan Jesajan profetiaa Jeesus jätti siitä pois lauseen, joka viittasi Messiaan tuomitsevaan tehtävään. Sen aika ei ollut vielä. Tapana oli, että luettaessa Mooseksen lakia, tekstikohta piti lukea sanatarkasti alusta loppuun. Mutta kun luettiin profeettatekstejä, saatettiin lukea yksittäisiä, mielenkiintoisia kohtia ja jättää jotain välistä. Juuri näin Jeesus toimi lukiessaan.

Tämä oli kuitenkin Nasaretin hurskaille juutalaisille suuri pettymys. Juutalaisuudessa oli hiljalleen syntynyt tulkinta, että pelastus kuuluisi vain heille. Kun Messias saapuisi, hän nostaisi juutalaiset suureen kunniaan, mutta polkisi pakanat maahan tuomioillaan. Juuri tämän (väärintulkitun) tekstikohdan Jeesus jätti lukematta.

Sen lisäksi – siirtyessään selittämään tekstikohtaa – Jeesus nosti uskonsankareiksi pakananaisen Sarpatin lesken ja pakanamiehen syyrialaisen Naamanin. Tämä oli kuin märkä rätti suoraan juutalaisten kasvoille. Mietipä miltä märän rätin lävähdys naamalle tuntuu! Kuinka se loukkaakaan! Eikö uskonsankareiksi olisi voinut nostaa Aabrahamia, Moosesta ja Daavidia!

Mitä tämä kertookaan Jeesuksesta? Joko hän oli kovin tyhmä ja kerjäsi selkäsaunaa, tai sitten hän oli todella se Messias, josta juuri tuo Jesajankin profetia kertoi.

Messias ei tullutkaan itseään hyvinä pitävinä hurskaita varten vaan toisen luokan kansalaisia varten, jopa pakanoita varten. Sanovathan kirjoitukset, että Herra antaisi pelastuksen auringon loistaa maan ääriin saakka ja pakanakansat tulisivat yhteiselle pelastuksen juhla-aterialle. Ei riitä, että Messias korjaa Daavidin sortuneen majan vaan hän tuo pelastuksen kaikille pakanakansoille!

Jeesus suomalaisten keskellä

Entä minkälaisen vastaanoton Jeesus saa tänään meidän keskuudessamme? Mitä sanoo tavallinen kansa, joka ei juurikaan käy kirkossa? Onko niin, että suuri enemmistö on täysin välinpitämätön ja pitkälti tietämätön tästä koko maailman Vapahtajasta?

Ajattelepa jos sinä kokisit suuren kutsun toimia Suomen presidenttinä ja valmistuisit tuohon tehtävään huolella vuosikymmenten ajan. Sydämesi motiivina olisi puhdas halu palvella kansaa ja tuoda sille paljon hyvää. Sitten suuri enemmistö viis veisaisi sinusta ja hyvästä tahdostasi.

Entäpä sitten luterilainen kirkkomme? Mitä se sanoo TÄSTÄ Jeesuksesta? Sen enemmistö, varsin työntekijät torjuvat hänet. Tuollaista Jeesusta ei oikeasti ollut olemassa. Oli toki Jeesus Nasaretilainen, joka saattoi olla hyvä opettaja, mutta kaikki nuo ihmeet, sovitukset ja ylösnousemukset ovat vain hänen ympärilleen koottuja, hyväntahtoisia tarinoita. Tämä ”uskon” Jeesus, ”Kristus” kyllä voi rohkaista ihmisiä ja antaa toivoa, mutta vain kielikuvana ja tarinana, ei aitona totuutena.

Juuri tätä on liberaaliteologia, joka kieltää luomisen, syntiinlankeemuksen, vedenpaisumuksen, Aabrahamin, Egyptin orjuuden, Kirjoitusten aitouden, Jeesuksen sellaisena kuin evankeliumit ja Uuden testamentin kirjeet hänet kuvaavat, kristillisen moraalin, Jeesuksen toisen tulemuksen, viimeisen tuomion ja iankaikkisen elämän…

Liberaaliteologiassa ajatellaan humanismin tavoin, että ihminen on kaiken keskus. Ihminen on niin hyvä, että hän ei tarvitse mitään sovitusta. On vain elämää rajoittavaa ahdasmielisyyttä puhua synnistä. Ihmisen tulee vapaasti toteuttaa halujaan ja Jumala siunaa. Ihminen on rakkaus…

Siksi Raamatun Jeesus on työnnettävä alas kalliolta ja perään on heitettävä koko Raamattu. Sen tilalle on rakennettava uusi Jeesus, uusi Jumala, uusi rakkaus, uusi elämä. Siksihän myös Ruotsin kirkko äskettäin päätti, että Jumalaa ei saa enää kutsua Isäksi tai Herraksi eikä Jeesusta tule enää pitää maskuliinisena vaan hänestä tulee käyttää neutrimuotoa ”hen” (han = maskuliini, hon = feminiini).

Mutta eihän tämä ole totta! Eihän meidän kirkkomme ole tällainen! Sehän tekee paljon hyvää työtä ja puhuu kauniisti Jumalasta! Totta – toinen puoli. Kirkko tekee merkittävää lähimmäisen rakkauden työtä ja se puhuu kauniita sanoja Jumalasta, joka rakastaa kaikkia ja hyväksyy kaiken.

Mutta juuri tällaisella liberaaliteologisella julistuksella kirkko kieltää todellisuuden ja estää ihmisiä näkemästä kipeän totuuden ja saamasta pelastavaa armoa ja uutta elämää. Kun ihmisen syntisyys mitätöidään, ei ole enää tarvetta Jeesukselle, sovitustyölle ja pelastukselle. Juuri ihmisen syntisyyhän turmelee elämän ja maailman. Juuri tästä synnistä Jeesus tuli meidät pelastamaan! Ja juuri siksi me tarvitsemme nimenomaan Raamatun Jeesusta Kristusta.

Jeesuksen uskollisuus ja rakkaus

Jeesus Kristus, Messias ei taivu meidän syntisten ihmisten vastustelun edessä. Hän julistaa toimintaohjelmansa ja kulkee milliäkään horjumatta hamaan ristinkuolemaan ja riemukkaaseen ylösnousemukseen saakka. Hän ei mielistele eikä taivu syntisiin toiveisiimme.

Yhä tänäänkin hän julistaa olevansa Raamatun, Jumalan lupaama Messias. Yhä tänäänkin hän julistaa: Uskokaa evankeliumi ja tehkää parannus, sillä aika on täyttynyt!

Yhä tänäänkin Jeesus kulkee tavallisen kansan keskuudessa, tekee armollisia ihmeitä, herättää (hengellisesti) kuolleita elämään, antaa (hengellisesti) sokeille näön ja päästää syntien sitomia ihmisiä vapauteen.

Jeesus seurakunnan keskellä

Yhä tänään Jeesus kolkuttelee luopuneen kirkon oven ulkopuolella ja toivoo pääsevänsä sisään, jotta voisi viettää juhla-ateriaa ja antaa pelastuksen riemun tuhlaajapojille ja tuhlaajatytöille. Mutta pysyvätkö sydänten ovet tylysti suljettuina? Mikä on kirkon suunta?

Onneksi Suomen Siionissa on monia hyviä paikallisia luterilaisia ja vapaiden suuntien seurakuntia, joissa Jeesusta ei heitetä kalliolta alas vaan joissa kuunnellaan Jeesuksen messiaanista ohjelmaa kuin presidentin uudenvuoden puhetta – hartaudella, ilolla ja kuuliaisuudella. Onhan tuo julistus meidänkin toimintaohjelma, jota täyttämään jokainen Kristuksen oma on kutsuttu.

Ristiinnaulittu, ylösnoussut Vapahtaja, Jeesus Kristus asuu seurakunnassaan Pyhän Henkensä kautta. Kun sydämemme ovat hänelle avoimia, hän asuu meissäkin ja antaa uskonluottamuksen lahjan. Yhä tänään Jeesus, yhdessä meidän kanssa jatkaa tuon pelastavan ohjelmajulistuksen täyttämistä.

Siinä on todellinen ilosanoma karun elämän ja kapinoivan ihmiskunnan keskelle. Jeesus on tullut sinua ja minua varten. Hän nostaa meidät hengellisestä köyhyydestä, sokeudesta, vankeudesta ja kuolemasta elämään. Tämä synnyttää kokonaisvaltaista hyvinvointia, joka leviää ympäristöömme.

Jeesuksen askelissa maailmassa

Kun meidät on näin armahdettu, hoidettu, vahvistettu ja varustettu, pääsemme kulkemaan Vapahtajamme askelissa, yhdessä hänen kanssa. Saamme katsoa ihmisiä hänen silmillään ja palvella heitä hänen rakkaudellaan.

Jeesus tarjoaa meille jaloa tehtävää hänen armonsa välittäjinä sanoin ja teoin. Hän lähettää meitä lähelle ja kauas. Saamme olla Jeesuksen suurlähettiläitä siellä, missä kuljemme. Kun puhumme Jumalan sanoja ja teemme hänen kehottamia ja vaikuttamia tekoja, olemme uskollisia kutsumuksellemme. Tähän Jumala lupaa voimansa ja siunauksensa. Työ kantaa ajallista ja iankaikkista hedelmää.

Samalla kun meillä on näin jalo, hyvä tehtävä, joudumme kokemaan samaa kipeää pilkkaa, torjuntaa ja vainoa kuin Jeesus. Lannistummeko ja muserrummeko sen edessä? Olemmeko vain hiljaa? Jääkö evankeliumi kertomatta? Uskallammeko pitää kristillisten arvojen puolta? Teemmekö todellisia rakkauden tekoja lähimmäistemme hyväksi? Pidämmekö esimerkiksi syntymättömien lasten ja kuolemansairaiden ihmisten puolta niin, että heidän henkeään ei riistetä nyt eikä tulevaisuudessa? Eivätkö he ole kaikkein heikoimpia ja avuttomimpia?

Ketä äänestämme?

Entä miten äänestämme nyt presidentinvaaleissa? Äänestämmekö median suosikkia vai otammeko asioista selvää – mitä arvoja ja pyrkimyksiä kukin ehdokas oikeasti edustaa? Tässä vaalikoneet ovat erittäin hyviä apuvälineitä. Näe vaivaa ja toimi kristillisten arvojen mukaisesti.

Kullakin presidenttiehdokkaalla on oma ”messiaaninen” ohjelmansa, jota he julistavat. Se voi olla ihan hyvä, keskinkertainen tai huono. Se voi olla realistinen tai utopiaa.

Jeesus Kristus on Sanan mittainen mies. Hän vei ohjelmansa läpi ja yhä tänään hän jatkaa sen täyttämistä. Tällaisen Herran käsiin voimme antaa oman elämämme. Hänellä on hyvä missio ja tarkoitus kaikelle. Äänestäkäämme häntä sydämissämme ja antakaamme hänelle kaikki valtuudet johtaa maamme, kirkkomme, perhekuntamme ja oma itsemme kirkkaaseen tulevaisuuteen.

Aamen.