Jeesus ilmaisee jumalallisen kirkkautensa (2 su lopp)

Saarna 2. sunnuntai loppiaisesta 17.1.2016
Evankeliumi: Johannes 2:1–11
Keijo Rainerma saarnasi Kankaanpään kirkossa

 

MISSÄ JEESUS, SIELLÄ JUHLA!

”Jeesus kotien Herra” oli tämän sunnuntain aikaisempi tunnus. Nykyisessä käsikirjassa aihe on ”Jeesus ilmaisee jumalallisen voimansa”.  Siitä, mitä usko Jeesukseen kodeillemme merkitsee, on siirrytty enemmän päivän Raamatun tekstien pelastushistorialliseen tarkasteluun.  Ehkä molempia aiheita yhdistävä voisi olla saksalaisen vihkikaavan kehotus puolisoille: ”Teidän tulee auttaa toisenne taivaaseen.”

Jeesus oli kotien ja juhlien ystävä. Johannes evankeliumissaan kertoo kuudesta juhlasta, joihin Jeesus osallistui noin kolme vuotta kestäneen julkisen toimintansa aikana. Juhlat olivat luonteeltaan uskonnollisia niin kuin meidänkin vuotuiset juhlamme enimmältään ovat.  Hän vieraili lukuisissa kodeissa.  Ensimmäisen tunnusteon Jeesus teki kodin hääjuhlassa.

Meistä voi tuntua kummalliselta moinen tunnusteko: veden muuttaminen viiniksi ja siten yksien häiden pelastaminen.  Edes jossakin määrin ymmärrettävämpi olisi se, jos Jeesus olisi muuttanut viinin vedeksi.  Onhan niin paljon alkoholin aiheuttamaa kurjuutta ja hätää.  Kuinka moni onkaan rukoillut, että Jumala katkoisi viinan kahleet: viina muuttuisi ties miksi.

Mutta ei ole sattumaa, että Jeesus aloitti julkisen toimintansa häistä.  Tunnusteosta Kaanan häissä avautuu pelastushistoria taakse- ja eteen päin.  Kreikan sana arkhee, joka on käännetty sanalla ”ensimmäinen” merkityksessä toinen, kolmas jne voidaan suomentaa myös ”ensisijainen, alkuperäinen, perustava”.  Häät ja tunnusteko Kaanassa oli arkkiteko.  Sen merkitys avautuu Vanhasta testamentista ja tähtää Ilmestyskirjaan ja tulevaisuuteen.  Kun se ottaa mukaansa Sinut ja minut, tulee tavallisesta tammisunnuntaista juhlaa.  Jeesus ilmaisee kirkkautensa myös Sinulle ja haluaa tulla kotisi Herraksi.

Edellinen luku Johannes 1 kertoo opetuslasten kutsumisesta ja mm. Kaanasta kotoisin olevasta Natanaelista, jolle Jeesus sanoo kutsuhetkellä: ”Totisesti, totisesti, te saatte nähdä taivaan avoinna ja te näette Jumalan enkelien kulkevan ylös ja alas siinä, missä Ihmisen Poika on.” (Joh 1:51; 21:2)  Jeesus sanoo, että paikka, jossa taivas on avoinna, on Hän.  Taivas on auki siellä, missä Jeesus on.

 

Kolmantena päivänä

Kun juutalainen sapatti ja viikon seitsemäs päivä on lauantai, viikon kolmas päivä on tiistai.  Se oli ja on juutalaisten suosima hääpäivä.  Syy on Raamatun luomiskertomuksessa.  Kolmannen päivän luomistyöstä Jumala toteaa kahteen kertaan, että tulos oli hyvä.  Tiistai on siis erityisen hyvä ja sitä paitsi kaksi kertoo parista.

Häät on mukava juhla.  Se on kuin alku uudelle, vaikkei valitettavasti monen parin kohdalla nykyisin.

Jeesus ja opetuslapset oli kutsuttu häihin.  Oliko kenties Natanael vaikuttanut asiaan?  Mutta koska Jeesuksen äitikin – Maria lienee tuolloin ollut jo leski – oli siellä, päättelen, että kyseessä oli Jeesuksen sukulaishäät. Jeesuksen serkku Johanneskin oli mukana, ja hän evankeliumien kirjoittajista ainoana kertoo häistä.  Itse hän sanoo kirjoittavansa vain omin silmin näkemäänsä.  Häissä oli satoja vieraita ja ne kestivät viikon.

Kaana sijaitsi 15 km Nasaretista pohjoiseen. (Gane tarkoitta ruokoa)  Kylä Asokin tasangolla on nykyisin pelkkä rauniokumpu.

Mutta häillä oli ikävä alku: viini loppui.  Huomaamme, että Jeesuksen äiti kantoi huolta häiden onnistumisesta. Samalla hän tulee meille rukouksen opettajaksi.  Maria tiesi, mitä ongelmien kanssa tulee tehdä.  Lyhyt viesti Jeesukselle: ”Heillä ei ole viiniä.”  Jeesus ei vielä tuolloin ollut opettanut rukouksesta ja monisanaisuuden tarpeettomuudesta. Ehkä Maria tunsi juutalaisen sananlaskun: ”Kun tulet Jumalan eteen, olkoon sanasi harvat.” Noin 35 vuotta aikaisemmin Maria oli suostunut ihmeelliseen osaansa sanoilla: ”Tapahtukoon minulle niin kuin sanot.” (Luuk 1:38) Kuuliaisuutta Maria opettaa pitopalvelun henkilökunnalle sanomalla: ”Mitä Jeesus teille sanookin, tehkää se.”

Jeesuksen vastaus äidilleen tuntuu töykeältä: ”Anna minun olla, nainen.  Minun aikani ei ole vielä tullut.” Alkukielen sana gunai voitaisiin ehkä kääntää lady, rouva.  Se on kohtelias ilmaisu.

Sitten Johannes haluaa selittää tapahtunutta ja evankeliumiaan ei-juutalaisille lukijoilleen: ”Siellä oli kuusi kivistä vesiastiaa juutalaisten tapojen mukaisia pesuja varten.”

 

Kerran kolmantena päivänä

Ymmärtääksemme, mistä on kysymys, meidän on käännettävä katseemme Vanhaan testamenttiin.  VT vertaa Jumalan ja Israelin kansan suhdetta sulhaseen ja morsiameen.  Tämän liiton häät 2 Moos 19:16 – 18 kertoo näin: ”Kolmantena päivänä aamun tultua alkoi jyristä ja salamoida…Mooses vei israelilaiset ulos leiristä Jumalaa vastaan…Herra laskeutui vuorelle tulessa.”  Sitten Jumala antaa liiton ehdot, Kymmenen käskyä.

”Kolmantena päivänä”, nuo kaksi sanaa luovat yhteyden näiden kahden kertomuksen välille, Siinain ja Kaanan. Molemmissa tulee Jumala kansansa luo.

Kuusi kivistä vesiastiaa ja puhdistusmenot viittaavat Mooseksen lakiin ja Kymmeneen käskyyn.  Ihmisten yritys noudattaa Kymmentä käsky eli elää oikein ja hyvin, epäonnistui.  Tarvittiin alati puhdistusmenoja ja yhä uusia eläinuhreja syntien vuoksi.  Ihmisen ainainen tarve tulla hyväksi ihmiseksi, puhtaaksi pahuudesta, Kymmenen käskyn täyttäjäksi ja varmaksi siitä, että kelpaa Jumalalle, jää aina vajaaksi.  Tätä myös luku kuusi symboloi.  Se on ihmisen luku, sillä ihminen luotiin kuudentena päivänä.  Ihminen ei voi koskaan saavuttaa seitsemää eli täydellisyyttä.

Kaanan häät olivat tietysti kahden ihmisen juhla.  Ei kerrota keitä he olivat.  Mutta Jeesus teki Kaanasta oman juhlansa ja meidän juhlamme.  Jeesus asettuu sulhasen paikalle ja huolehtii koko joukosta loppuun asti.

 

Ei vanhan parantelua, vaan kokonaan uutta

Rituaalisten pesujen aika oli ohi.  Jeesus ottaa astiat uuteen käyttöön.  Tyhjät astiat täytetään uudelleen.  Alkaa uusi aika.  Tämä uusi ylittää vanhan yhtä paljon kuin viini ylittää veden.  Itse ihmeessä tapahtuu hetkessä se, mihin Luojan työnä luonnossa tarvitaan aikaa ja vaivaa.  Viini on vertauskuva evankeliumista.

Se, mitä et voi koskaan saavuttaa yrittämällä elää hyvin, sen saat nyt lahjana Jeesukselta.  Hänessä on puhdistus kaikista synneistäsi.  Suuri määrä, 600 litraa viiniä kertoo: Jeesus antaa ylenpalttisesti, enemmän kuin voit koskaan toivoa tai pyytää.  Jeesuksen seurassa paras on edessäpäin.  Ehkä koet, ettei elämässäsi kaikki mennyt, niin kuin ajattelit.  Aiotko jatkaa eteen päin vanhaan malliin?  ”Ei ole mitään niin kovaa, niin kuollutta, niin toisen käyttöön ajateltua kuin ihminen erossa Jumalasta”, toteaa Erkki Ranta Johanneksen evankeliumin selityksessään.

Kaanan häissä Jeesus osoitti, että nyt on pelastuksen päivä.  Tämä on sinun pelastuksesi päivä, sillä Jeesus tulee luoksesi evankeliumin sanassa.  Hän on ottanut sinut liittoon kanssaan jo kasteessa.  Hän ruokkii ehtoollisen leivällä ja viinillä antamalla ruumiinsa ja verensä.  ”Missä EU, siellä ongelma”, kuului yksi slogan vaalien aikaan. Siitä en tiedä, mutta sen tiedän: ”Missä Kristus, siellä juhla.”

Palaan vielä Raamatun kuvaukseen Jeesuksesta sulhasena ja seurakunnasta morsiamena.  Tämä on halki pelastushistorian kulkeva punainen lanka.  Nyt on se aika, että seurakuntaa, Jumalan kansaa, valmistetaan sitä hetkeä varten, josta Ilmestyskirja 19:7 sanoo: ”Iloitkaamme ja riemuitkaamme, antakaamme hänelle kunnia!  Nyt on tullut Karitsan häiden aika.  Hänen morsiamensa on valmiina.”

 

Keijo Rainerma