2 Adventti

2. ADVENTTI: Kuninkaasi tulee kunniassa!

 

EVANKELIUMI: Luuk. 12: 35-40

Jeesus sanoo:
”Pitäkää vaatteenne vyötettyinä ja lamppunne palamassa. Olkaa niin kuin palvelijat, jotka odottavat isäntäänsä häistä valmiina heti avaamaan oven, kun hän tulee ja kolkuttaa. Autuaita ne palvelijat, jotka heidän herransa palatessaan tapaa valvomasta! Totisesti: hän vyöttäytyy, kutsuu heidät pöytään ja jää itse palvelemaan heitä.

Autuaita nuo palvelijat, jos hän tapaa heidät näin valvomasta, tulipa hän ennen sydänyötä tai sen jälkeen! Ymmärrättehän, että jos talon isäntä tietäisi, minä yön tuntina varas tulee, hän ei antaisi murtautua taloonsa. Olkaa tekin valmiit, sillä Ihmisen Poika tulee hetkellä, jota ette aavista.”

 

SAARNA

Vertauksessa Jeesus kehottaa omiaan olemaan valmiita

  • ahkeraan työntekoon & palvelemiseen = Pitäkää vaatteenne vyötettyinä!
  • valvomassa moraalisesti ja hengellisesti = Olkoon lamppunne palamassa!

ja odottamaan Herran paluuta.

Vaatteiden vyöttäminen tarkoitti matkan tai työn aloittamista. Pitkä, lähes maahan asti ulottuva vaate sidottiin lanteille (kupeelle) narulla tai vyöllä. Pitkällä laahuksella ei työtä voinut tehdä tai kulkea pitkää matkaa.

Lampun valoa tarvittiin illan pimeydessä, joka alkoi noin klo 19.

Vertauksen sisältönä on kuva palvelijoista, jotka odottavat isännän palaamista hääjuhlista. Jos he ovat valppaina, heidät palkitaan.

Vertauksen sisältö on suorastaan shokeeraava.

Vertauksen isäntä oli mennyt hääjuhliin mutta tekstin kirjaimellisen sanamuodon mukaan hän ei vain palannut häistä vaan lähti sieltä yllättäen ja kesken juhlien (kirjaimellisesti: riistäytyi vapaaksi). Tällainen kesken juhlan poistuminen oli vastoin ajan tapoja. Se oli hyvin yllättävä ratkaisu ja teko.

Isäntä toimi poikkeuksellisesti siinäkin, että hän koputti oman kotinsa ovea eikä huutanut ääneen, jolloin palvelijat tuntisivat hänet heti. Yleensä vain tuntemattomat vieraat koputtivat ja tutut huutavat tutulla äänellä. Ilmeisesti isäntä varoi herättämästä koko taloa. Hän koputti, minkä vain odottavat ja valveilla olevat palvelijat saattoivat kuulla. Onko tässä viittaus Jeesuksen toisen tulemuksen ensimmäiseen vaiheeseen, jossa Kristuksen omat temmataan taivaaseen maailmalta salassa? Onko kyse vain siitä, että isäntä antaa talon väen nukkua rauhassa?

Talon väkeä oli ajan tavan mukaisesti monenlaista ja monen tasoista: 1) isäntä, 2) emäntä ja lapset, 3) tilanhoitaja, 4) työnjohtajat, 5) vakituiset palkkalaiset, 6) satunnaiset päivätyöläiset ja
7) palvelijat / orjat.

Vertauksen hämmästyttävä sisältö jatkaa huipentumista: isäntä poistui kesken häistä, hän tuli hiljaisesti kotiinsa ja HÄN ALKOI PALVELLA TALONSA ”HALVINTA” TYÖVÄKEÄ eli palvelijoita. Tällaista menettelyä ei tunnettu Jeesuksen aikana eikä tunneta Lähi-idässä nykyäänkään. Isäntä voi kyllä palvella vieraita mutta ei koskaan omia palvelijoitaan / orjia. Ei koskaan!!!

Isäntä tuli palvelijoiden luo, jotka valvoivat ja odottivat. Hän vyötti kupeensa ja käski palvelijoita asettumaan ruokapöydän ääreen triclinium-sohville kyljelleen, niille paikoille, joissa isäntä perheineen söi. Kukaan palvelija ei voinut suostua sellaiseen ilman isännän vahvaa vetoamista. Kulttuurisen tavan mukaan kukaan ei saanut asettua isännän tai rabbin vakiopaikalle.

Vaivautuneina ja hämmentyneinä palvelijat tekivät niin ja isäntä tarjoili heille ruokaa. Mitä ruokaa näin yhtäkkiä olisi valmiina? Sellaisen valmistamisesta ei kerrota mitään. Isäntä oli ottanut (luvallisesti) tarjottimille yms. juhlaruokaa hääjuhlan notkuvista pöydistä. Hän ajatteli rakkaita palvelijoitaan. Sen sijaan, että hän itse juhlisi ja päihtyisi juhlissa viimeiseen lasilliseen ja ruokamuruseen asti, hän lähti kesken pois, koska halusi huolehtia talonsa halvimmasta väestä.

Vertauksen kuvaus isännästä on hätkähdyttävä ja täysin vastoin sitä, mitä ihmiset luontaisesti ajattelevat ja miten he toimivat kulttuurissaan. Mitä tämä kertoo Jumalasta? Jumala tulee taivaallisesta kirkkaudesta ja loistosta syntisten ihmisten luokse. Eikä vain tule vaan palvelee heitä.

Tämä on hätkähdyttävä ja vahva kuva Jumalan rakkaudesta Kristuksessa Jeesuksessa.

Se on voimakas kuvaus myös siitä, mitä tapahtuu ehtoollisessa ja mistä siinä on kysymys. Ehtoollisessa itse Jumala palvelee ihmisiä. Hän antaa taivaallista ruokaa ja juomaa, esimakuna tulevista Karitsan häistä. Jeesus vyöttää kupeensa, pesee opetuslasten jalat, ruokkii nälkäiset, parantaa sairaat, antaa ihmisarvon hylkiöille, antaa synnit anteeksi, kuolee ristillä puolestamme. Pappikaan ei ole herra seurakunnan keskellä vaan sen palvelija, Jumalan rakkauden, tahdon ja tarkoituksen mukaisesti. Hän jakaa leipää ja viiniä Kristuksen nimessä ja Hengessä Jumalan palvelijoille.

Entä mitä isännän teko merkitsi palvelijoiden ihmisarvolle? Valtava arvonnousu! Jeesus sanoi:
te ette ole enää palvelijoitani / orjia vaan minun ystäviäni. Jumala antaa suunnattoman ihmisarvon sinulle ja minulle. Kristinusko kumoaa orjuuden, ei väkivalloin vaan sisäisen ymmärryksen kautta.

Palveleva isäntä oli mahdottomuus inhimillisessä, syntiinlangenneessa kulttuurissa. Mutta palveleva Jumala murtaa tuon väärän kulttuurin. Sitä hän tekee tänäänkin.

Isäntä / Jumala palvelee omaehtoisesti. Hän itse haluaa tehdä niin. Palvelijat eivät voi määräillä häntä. Ihmisestä ei tule jumalaa Jumalan paikalle.

Palvelijoiden osana oli vain odottaa isäntää. Kristillinen elämä on pitkä odotus ja samalla ahkerointia ja valveilla olemista. Odottaminen ei ole tylsistynyttä eikä kärsimätöntä. Nykyajan kiireinen ihminen ei osaa odottaa. Oikea kristillinen odottaminen on innostunutta ja inspiroivaa.

Isännän paluun hetkeä palvelijat eivät voineet tietää. Hän saattaisi tulla toisen yövartion kohdalla (klo 22 – 02) tai kolmannen yövartion aikaan (klo 03-06). Mekään emme tiedä Jeesuksen paluun tarkkaa hetkeä. Emme voi laskelmoida: nukutaan vähän aikaa ja herätään sitten viime tingassa.

Vertauksen opetus on toteutunut ja toteutuu monella tavalla:

  • Isäntä / Jumala on poikkeuksellinen persoona, joka rakastaa palvelijoitaan.
  • Jumala tulee kirkkaudestaan antamaan meille elämän ja arvon.
  • Jumala palvelee ehtoollisessa.
  • Jumala (Kristus) palaa takaisin hetkenä, jota emme voi tietää.
  • Jumala palkitsee häntä uskossa odottavat iankaikkisella elämällä.

Vertaus kertoo Jumalastamme hämmästyttäviä ominaisuuksia. Mitä islam tai juutalaisuus sanovat tällaisesta jumaluudesta?

Vertaus kehottaa meitä uskolliseen odottamiseen, jonka aikana olemme valmiita toimimaan ja valvomaan. Se opettaa samalla jokaiselle kuuluvasta ihmisarvosta ja kaikkien inhimillisten kastiluokitusten purkamista yhteiskunnistamme, virallisesti ja konkreettisesti arkielämän tasolla.

 

Saako Herramme palvella sinuakin tänään? Oletko valveilla ja valmiina kuulemaan hänen tulonsa, ottamaan vastaan hänen rakkautensa ja palveltuna lähtemään palvelemaan toisia?

Kuninkaamme tulee jumalallisessa kunniassa, mutta vielä armahtavana ja nöyränä palvelijana – erityisesti ristintyön kautta, salatulla tavalla. Kerran hän tulee myös näkyvästi koko universiumin täyttävässä kirkkaudessa. Silloin kaikki polvistuvat hänen edessään. Kirjat avataan, tuomiot julistetaan ja pannaan täytäntöön. Silloin Kristuksen omat perivät kuninkaansa valtakunnan ja he saavat nähdä Kuninkaansa kasvoista kasvoihin.