1 Paastonajan su: Jeesus – kiusausten voittaja

JEESUS – KIUSAUSTEN VOITTAJA! (1. paastonajan sunnuntai)

Ensimmäisen paastonajan sunnuntain keskeinen aihe on kertomus Jeesuksen kiusaamisesta autiomaassa. Häntä houkuteltiin pettämään kutsumuksensa, mutta hän voitti kiusaukset. Kiusaaja ei jätä rauhaan ketään nykypäivänkään ihmistä, mutta apumme on Kristus, kiusausten voittaja.

 

EVANKELIUMI: Mark 1:12-13:

Heti Jeesuksen kasteen jälkeen Henki ajoi hänet autiomaahan. Neljäkymmentä päivää hän oli autiomaassa saatanan kiusattavana. Hän oli villieläinten parissa, ja enkelit pitivät hänestä huolta / palvelivat häntä.

 

Muut tekstit

Ps 91:1-4,11-12
1 Moos 3:1-7 tai Jes 1:16-20
Hepr 2:9,17-18

 

 

SAARNA

Parhaillaan käydään talviolympialaisia. Urheilijat ovat tehneet monen vuoden työn. Kamppailu on ankaraa. Vain yksi voittaa kultamitalin. Hopea ja pronssi tuovat lohtua. Neljäs sija on aina syvä pettymys. Olosuhteet ovat olleet ajoittain haastavat myrskyisten tuulien keskellä.

Jeesuskin kävi kamppailua. Hänkin oli valmistautunut kisaan – jo ennen maailman luomista. Kun urheilija yrittää ladata itseensä supervoimia, kenties myös epärehellisiin keinoin, Jeesuksen taktiikka on päinvastainen. Hänen tulee tyhjentää itsensä kaikesta jumalallisesta supervoimasta ja olla itsessään mahdollisimman heikko.

Urheilijan tavoite on äärimmäisen itsekäs: minä tahdon voittaa itselleni kultaa ja kunniaa. Jeesuksen tavoite oli äärimmäisen epäitsekäs: minä tahdon voittaa kuolemalla ristillä ja tuoda elämän kaikille muille ihmisille! Tämä taistelu alkoi kiusauksissa, erämaassa.

 

Kiusattuna ja koeteltuna

Päivän evankeliumiteksti kertoo meille kummalliselta tuntuvan seikan: Jumalan Henki nimittäin ajoi Jeesuksen autiomaahan Saatanan kiusattavaksi. Raamatussahan sanotaan nimenomaan, ettei Jumala kiusaa ketään tai tahdo pahaa kenellekään. Silti Hän ajoi Jeesuksen kiusausten keskelle. Joudumme heti alkuun kysymään: miksi Jumala toimi tällä tavoin?

Ensinnäkin on todettava, että on eroa kiusaamisella ja koettelemisella.

  • Kiusaaminen on pahan tahtomista ja kiusauksen päämääränä on lankeaminen ja turmeltuminen.
  • Koetuksen tarkoitus on hyvä. Päämääränä on paljastaa se, mikä on epäaitoa tai virheellistä. Koetus vahvistaa aidon ja kestävän. Esimerkiksi rahan aitous voidaan koetella. Väärä raha on arvotonta, mutta aito on käyttökelpoista. Koettelemalla voidaan tehdä entistä lujemmaksi ja kestävämmäksi. Kulta voidaan koetella, jalostaa tulessa.

Saatana tahtoo langettaa ihmisen, turmella ja tuhota hänet. Jumala tahtoo paljastaa totuuden ihmisestä, puhdistaa, vahvistaa, kasvattaa, antaa kestävyyttä ja tuoda elämän. Jumalan antama laki elämän oikeasta ja väärästä, ja kokemamme monet vaikeat tilanteet ovat koetuksia meille ihmisille.

Elämän taisteluiden keskellä emme aina kykene erottamaan, mikä kokemamme vaikeus on Jumalan hyvää tahtoa ja mikä saatanan tuhotyötä. Jumala ja saatana toimivat yhtä aikaa, jatkuvasti. Syntisinä ihmisinä me itse aiheutamme itsellemme monia ongelmia. Tämä maailma ei ole paratiisi vaan elämämme kuolemanvarjon laaksossa. Uskovina emme ole vapaita tämän maailman todellisuudesta. Kaiken keskellä olennaista on se, että turvaudumme Jumalaan ja luotamme siihen, että hän pitää meistä huolen.

Sama pätee Jeesuksen autiomaakokemukseen. Saatana kiusasi häntä yrittäen tuhota hänet. Samalla kyse oli Jumalan sallimasta ja tarkoittamasta koetuksesta. Messiaan tuli kohdata vihollisensa ja selviytyä voittajana. Ei ole voittoa ilman taistelua.

 

Messiaaninen tehtävä

Kun Jumalan Henki ajoi Jeesuksen autiomaahan, oli alkamassa ihmiskunnan ratkaisunhetket. Jumalan Poika oli tullut ihmiseksi Jeesuksessa Kristuksessa. Hänen tehtävänään oli voittaa synti, saatana ja kuolema, jotka ovat ihmiskunnat tuhoisat perusongelmat.

Jeesus oli juuri vastaanottanut tehtävänsä ottamalla vastaan kasteen Johannekselta. Siinä Jeesus suostui kantamaan syntisen ihmisen taakkaa aina ristinkuolemaan saakka. Siinä hän astui Messiaan julkiseen tehtävään. Siinä Taivaallinen Isä tunnusti oman Poikansa ja antoi Pyhän Hengen voimaksi.

Jeesus on Jumalan Poika. Hän on samanaikaisesti täydellinen Jumala ja täydellinen ihminen. Ihmisyydessään Jeesus oli sitoutunut täydellisesti Isän tahtoon ja jättäytynyt Pyhän Hengen varaan. Hän ei käyttänyt omaa jumalallista, kaikkivaltiasta voimaansa, vaan eli aidosti ihmisyyden kaikessa sen vajavuudessa, paitsi ilman syntiä. Jeesuksen tulikin suorittaa tehtävänsä aitona ihmiskunnan edustajana. Hänen tuli itse olla synnitön, mutta hänen tuli ottaa ihmiskunnan synti kannettavakseen.

 

Kolme perusvihollista

Ottaessaan tehtävänsä vastaan Jeesus joutui heti kohtaamaan kasvoista kasvoihin nämä kolme perusvihollista – synnin, saatanan ja kuoleman. Hänet koeteltiin synnin viettelysten, saatanan yllytyksen ja todellisen kuoleman vaaran keskellä. Ihmisyydessään Jeesus olisi voinut valita synnin, liittoutua saatanan kanssa ja ajautua kuoleman valtaan.

Kun ihminen, Aadam ja Eeva lankesivat syntiin, he elivät paratiisissa. He elivät täydellisen yltäkylläisyyden ja onnellisuuden keskellä. Heillä oli aivan kaikki, mitä he tarvitsivat. Me emme osaa edes kuvitella, millaista oli elää paratiisissa. Kuitenkin he lankesivat. Heillä oli valta valita rakkaus tai itsekkyys, luottamus tai kapina.

Tämän valinnan perillisiä me kaikki olemme. Syntiinlankeemuksen seuraukset näemme ja koemme itsessämme ja maailmassa hyvin kipeästi. Kärsimys täyttää maailman. Sen keskellä Ihmiset yrittävät epätoivoisesti etsiä onnea ja täyttää omia tarpeitaan, hyviä ja huonoja – yhä tänäänkin ilman Jumalaa.

Jeesus astui keskelle polttavaa autiomaata. Hän oli ilman ravintoa 40 päivää, mikä oli äärimmäinen fyysinen koetus. Pian sen jälkeen ihminen kuolisi, ellei saisi ravintoa. Jeesus oli keskellä ei mitään. Autiomaa oli paratiisin täydellinen vastakohta. Kaiken lisäksi siellä olivat villipedot ja pedoista suurin, itse saatana. Adam ja Eeva lankesivat täydellisessä paratiisissa, mutta Jeesus kesti korventavassa autiomaassa. He valitsivat itsekkyyden, mutta Jeesus valitsi rakkauden.

 

Kolme kiusausta / koetusta

Markus kuvaa kiusaamisen hyvin lyhyesti, mutta muista evankeliumeista voimme löytää enemmän yksityiskohtia. Katsokaamme kolmea kiusausta / koetusta nyt lyhyesti:

Ensimmäinen

Ensimmäisessä kiusauksessa saatana käski nälkäistä Jeesusta muuttamaan kivet leiväksi ja käyttämään yliluonnollista, jumalallista voimaansa omaksi hyväkseen ja siten luopumaan ihmisyydestään – mutta Jeesus vastasi ja sanoi, että ihminen ei elä pelkästä leivästä vaan jokaisesta sanasta, joka lähtee Jumalan suusta.

Sen sijaan paratiisissa ihminen tunsi ruumiissaan, että kielletyn puun hedelmä oli hyvä syödä, ja hän lankesi ja unohti Jumalan Sanan.

Toinen

Toisessa kiusauksessa saatana käski Jeesusta hyppäämään alas temppelin harjalta ja luottamaan enkelien yliluonnolliseen apuun – mutta Jeesus kieltäytyi ja sanoi: Älä kiusaa Herraa, sinun Jumalaasi.

Paratiisissa ihminen koki sielussaan kiehtovan nautinnon ajatellessaan hedelmän syömistä ja kiellon rikkomista.

Kolmas

Kolmannessa kiusauksessa saatana käski Jeesuksen kumartaa häntä ja lupasi palkkioksi paljon valtaa – mutta Jeesus kieltäytyi ja sanoi: Vain Herraa, Jumalaa tulee kumartaa ja palvella.

Paratiisissa ihminen oli hengessään valmis etsimään salatietoa ja astumaan yhteyteen saatanan kanssa ja kurottautumaan Jumalan tasolle tai jopa yläpuolelle.

 

Voitto!

Ihminen lankesi ruumiin, sielun ja hengen tasolla, mutta Jeesus voitti kiusaukset täydellisesti – ihmisenä. Hän luotti täydellisesti Jumalan Sanaan ja rakastavaan Taivaalliseen Isään. Hän ei käyttänyt jumalallisia voimia, joka olisi ollut vastoin Isän hyvää tahtoa.

Jeesus korjasi syntiinlankeemuksen tragedian lopullisesti ja täydellisesti ristillä. Kun ensimmäinen ihminen lankesi ja toi turmeluksen koko ihmissuvulle, toinen ihminen voitti ja toi pelastuksen koko ihmissuvulle.

Kristinusko on täydellisesti erilainen kuin maailman uskonnot, joissa turmeltunut ihminen epätoivoisesti yrittää pelastaa itsensä itsekkäiden motiivien, tekojen ja rituaalien voimalla. Ihminen yrittää itse ratkaista ongelmansa, mutta kietoutuu niihin entistä syvemmin. Se on kuin loputonta mutapainia, jossa ei ole yhtään puhdasta voittajaa. Mitä enemmän mutapainia käydään, sitä mutaisemmiksi painijat tulevat.

 

Vain yksin Jeesus

Vain Jeesus on tie, totuus ja elämä. Vain Jeesuksessa on vastaus ihmisen perusongelmiin: syntiin, saatanan orjuuttavaan valtaan ja kuolemaan. Vain Jeesus on todellinen yhteys elävään Jumalaan ja toimiva apu myös ajalliseen elämäämme.

Jeesuksen voiton salaisuus oli täydellinen luottamus Jumalan Sanaan, Taivaallisen Isän hyvään tahtoon ja täydellinen sitoutuminen rakkauteen. Näin meidänkin tulisi toimia. Kuitenkin syntisinä me epäonnistumme kerta toisensa jälkeen. Siksi tarvitsemme Jeesusta. Saamme olla voittajan puolella.

 

Kolmen erän ottelu

Jeesus sai voiton ottelun ensimmäisessä erässä – kiusauksissa. Tämä oli välttämätön erävoitto. Muuten taistelu olisi jo päättynyt siihen, mikäli Jeesus olisi langennut.

Ottelun toisen erän muodosti Jeesuksen elämä ja palvelutyö. Hän oli jo lyönyt vihollisen kanveesiin ensimmäisessä erässä. Nyt hän hallitsi ottelua suvereenisti ja toimi voittajan auktoriteetilla kansan keskellä, vihollisen voimia maahan polkien. Tätä hän ei tehnyt uhmakkaasti vaan rakastaen.

Vasta kolmas erä toi lopullisen voiton. Jeesuksen tuli kärsiä ja kuolla ristillä, jotta hän sovittaisi syntimme. Siinä sielunvihollinen lankesi oman vihansa ansaan. Luullessaan voittavansa, se hävisikin perinpohjaisesti. Messiaan kuolema tulikin koko ihmiskunnan sovitukseksi ja pelastukseksi.

 

Voiton julkistaminen

Täydellisen voiton sinetöi Jeesuksen ruumiillinen ylösnousemus. Se oli kuin tuomarin julistama voitto, jossa hän nostaa voittajan käden ylös merkiksi kaikille. Juuri tästä on ylösnousemuksessa kysymys. Isä Jumala julisti Jeesuksen voittajaksi ylösnousemuksessa. Jeesus oli suorittanut Vapahtajan tehtävän täydellisesti loppuun saakka, sääntöjen mukaisesti.

 

Jumala välittää!

Mitä tämä kertoo Jumalasta? Onko Jumala etäinen ja välinpitämätön? Mitä häneltä vielä voisi vaatia? Olisiko niin,

  • että Jumala on lähellä meitä,
  • että Hän ymmärtää meitä elämän kiusausten ja koetusten keskellä,
  • että Hän on uhrannut itsensä meidän edestämme ja kärsinyt kaikkein syvimmän tuskan ja rangaistuksen puolestamme.

 

Miksi vielä koemme tappioita?

Mutta jos synti, saatana ja kuolema on jo voitettu, miksi maailma elää yhä kasvavan tuskan ja kärsimyksen keskellä? Miksi me vielä kärsimme? Miksi me lankeamme ja elämme itsekkäästi?

Jumala vastaa ikuisesta elämästä, mutta Jumala on antanut ihmiselle paljon vastuuta ajallisesta elämästä. Jumala ei ole luvannut tehdä langenneesta maailmasta paratiisia, mutta Hän lupaa luoda uuden taivaan ja uuden maan, kun sen aika koittaa. Onneksi tämä ajallinen elämä on vain silmänräpäys iankaikkisuudessa.

Vielä nyt elämme osana vajavaista, turmeltunutta maailmaa, mutta toivon varassa. Jo nyt olemme saaneet paljon hyvää ikään kuin tulevan esimakuna. Tiedämme, että elämä ei pääty tappioon vaan voittoon, jonka Jeesus on meille hankkinut.

Jumalan kanssa meillä on pettämätön toivo. Armossaan Jumala antaa anteeksi. Hän luo uutta ja parempaa. Ihmisen ainoa järkevä vaihtoehto on:

  • tunnustaa oma tila itsekkäänä ja syntisenä ihmisenä ja pyytää Jumalan armoa
  • palata elävän, todellisen, pyhän ja rakastavan Jumalan yhteyteen Jeesuksen kautta
  • ja elää uutta, rakkauden ohjaamaa elämää armon kantamana, Pyhän Hengen varassa
  • joka päivä uudelleen ja uudelleen

Saamme ja joudumme kantamaan ristiä taivaan portille saakka. Tälle ristille naulitaan syntinen luontomme yhdessä Kristuksen kanssa. Sieltä vuotaa armo ja elämä.

 

Vaikean ajan keskellä

On selvää, että aikamme on vaikea. Viihdemaailma ja media suoltavat jatkuvasti toisenlaista elämänmallia, joka houkuttelee meitä jokaista. Olemme vaarallisen turtuneita vallitsevien ihanteiden ja arvojen edessä. Sellaiset asiat, jotka vielä muutama vuosi tai vuosikymmen sitten olivat kauhistuttavia ja häpeällisiä, ovat nykyään hyväksyttäviä, jopa ihailtavia. Nykyään kaikki, mikä tuntuu hyvältä, on oikein. Huipputekniikan ja -tiedon omaava ihminen on menettänyt järkensä ja moraalinsa.

Monelta uskovalta puuttuu hengellinen näky. Ajatellaan, että kirkon työntekijät hoitavat hommat ja muut ovat vain passiivisia katselijoita ja kuuntelijoita. Kirkon jäsenille ei anneta todellista hengellistä vastuuta eikä haasteita. Sitä ei paljoa edes pyydetä. Maksa kirkollisvero, käy kuuntelemassa hyvän yön saarna, kerää kolehti tai kirkkovaltuuston jäsenenä vahvista työntekijöiden laatimat ehdotukset.

Toinen haaste kirkon piirissä on se, että moderni liberaaliteologia julistaa synnin siunaukseksi. Kirkosta on tullut viettelijä. Se kumoaa kristillisen moraalin ja vesittää Jeesuksen pelastusteon ristillä. Siksi on tärkeää pysyä Jumalan sanan ja Jeesuksen turvissa.

Näkymme ei saa sammua. Maailma on täynnä haasteita ja tarpeita. Jumala on antanut jokaiselle lapselleen tehtäviä, kykyjä ja lahjoja. Uskon, että jos ihminen hukkaa hengellisen kutsumuksensa, Jumalan rakkauden lähimmäistä kohtaan ja todistuksen Jeesuksesta, hän latistuu rakentamaan vain omaa hyvinvointiaan.

Raamatussa sanotaan: ”Jumalan armahtavan laupeuden kautta kehotan teitä: Antakaa itsenne eläväksi, pyhäksi, Jumalalle mieluisaksi uhriksi. Tämä on teidän jumalanpalveluksenne. Älkää mukautuko tähän maailmanaikaan, vaan muuttukaa mielenne uudistuksen kautta, tutkiaksenne, mikä on Jumalan tahto, mikä on hyvää, hänen mielensä mukaista ja täydellistä” (Room 12:1-2).

”Etsikää ensin Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskauttaan, niin teille annetaan lisäksi myös kaikki tarvittava ajallinen huolenpito” (Matt 7:33), sanoi Jeesus.

 

Oikea paasto on tilan antamista Jumalalle

Paaston aika voi olla mahdollisuus pysähtymiseen ja itsetutkisteluun. Missä olemme ja mitä tavoittelemme? Miten asiat oikeasti ovat? Paasto ei missään tapauksessa ole syömättömyyttä vaan sydämen tutkistelua. Se on tilan raivaamista Jumalalle.

Itse emme voi itseämme parannella tai muuttaa. Pystymme vain kosmeettisiin, pinnallisiin muutoksiin. Vain Jumala voi muuttaa sydäntä. Siksi olennaista on pysähtyä Jumalan eteen ja pyytää häntä valaisemaan meidät ja suostua siihen, että hän uudistaa meitä.

Tavoitteena ei ole ankara itsekieltäymys vaan Jumalan ja lähimmäisen näkevä rakkaus. Tavoite on äärimmäisen positiivinen, ei negatiivinen. Kun elämämme täyttyy hyvistä asioita ja päämääristä, tilaa jää paljon vähemmän negatiivisille asioille ja pahalle.

Saamme rukoilla ja pyytää: Hyvä Jumala. Armahda minua. Ohjaa elämääni niin, että sinun hyvä tarkoituksesi toteutuu. Aloita tämä työ minussa nyt!

 

Armon varassa

Jumala antaa sinulle täydellisen armonsa ja rakkautensa. Hän antaa iankaikkisen elämän Jeesuksen yhteydessä. Kätkeydy häneen, joka on ollut kaikessa kiusattu ja joka voi auttaa juuri sinua kiusauksissa. Anna Jumalan rakkauden uudistaa ajatteluasi, asenteitasi ja elämääsi. Älä käperry itsekkyyteen vaan rakkauteen. Syvin rakkaus ei perustu tunteisiin vaan tahtoon, jota ohjaa Jumalan Sana.

Muista aina, että lankeemukset ja epäonnistumiset eivät ole loppu. Sana sanoo apostoli Johanneksen kautta: Lapsukaiseni! Kirjoitan tämän teille, ettette tekisi syntiä. Jos joku kuitenkin syntiä tekee, meillä on Isän luona puolustaja, Jeesus Kristus, joka on vanhurskas. Hän on meidän syntiemme sovitus, eikä vain meidän, vaan myös koko maailman. (1 Joh 2:1-2)

Jeesus teki sen, mihin me emme pysty. Hän voitti synnin, sielunvihollisen ja kuoleman. Hänessä olemme voittajan puolella. Se on mittaamattoman paljon enemmän kuin olympiavoitto. Saamme voittopalkintona elämän.