Ilon ja tuhon sanoma

ILOSANOMA YKSILLE, TUHON SANOMA TOISILLE (osa 3)

Niiniven tuhon tarkka kuvaus (2. luku)

Pahuuden pesän tuhoutuminen on ilosanoma monessakin mielessä. Se on ilosanoma moraalin ja oikeudenmukaisuuden kannalta. Se on ilosanoma kansallisen turvallisuuden näkökulmasta pienille kansoille. Se on ilosanoma yksilöille.

Katso, vuorilta lähestyvät ilosanoman tuojan askelet! Hän kuuluttaa: rauha on tullut. Vietä riemujuhliasi, Juuda, täytä kaikki lupaukset. Ei koskaan käy kimppuusi onnettomuuden tuoja. Hänet on lyöty ja tuhottu. (2:1)

Toisen maailmansodan päättyessä kansat viettivät suurta juhlaa, kun natsisaksa liittolaisineen hävisi sodan. Kuuden vuoden ahdistus päättyi. Samaa rukoilevat ukrainalaiset ja monet muutkin nyt Venäjän suhteen. Mutta olemme kenties vasta alussa.

Samaa ilmaisua ja kuvausta käytti profeetta Jesaja: Kuinka ihanat ovat vuorilla ilosanoman tuojan askelet (52:7). Apostoli Paavali lainasi näitä sanoja roomalaiskirjeessä (10:13-15). Kuoleman ja tuhon uhka on väistynyt!

Syvimmiltään tämä on totta Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen sovitustyössä, jonka merkkinä on ylösnousemus. Synnin, pahan ja kuoleman valta on voitettu ikuisiksi ajoiksi. Saamme olla voittajan puolella. Ratkaisutaistelu on jo käyty, nyt on enää kysymys viimeisistä loppuvaiheista ennen täydellisen rauhan ja jälleenrakennuksen ajan saapumista.

Nyt Herra palauttaa Jaakobin suuruuden (2:3). Assyrian tuhoutuminen ja kuningas Josian hallinta ja uudistukset elvyttävät kansan ja tuovat kasvavan hyvinvoinnin. Samoin profeetta Aamoskin ennusti: Minä rakennan jälleen Daavidin sortuneen majan (9:11-12). Vielä nyt tämä jäisi hyvin väliaikaiseksi, mutta kerran se on toteutuva laajasti tuhatvuotisessa valtakunnassa ja ikuisuudessa.

Kyseessä on ilon ja vapautuksen sanoma, mutta monille se on mitä hirvittävin tuhon päivä. Nimittäin Niinive kuvaa ihmiskunnan moraalittomuutta. Tuho ei tule vain Sodomalle ja Gomorralle tai Niinivelle, vaan kaikelle ihmiskunnan pahuudelle. Sen pesäkkeitä lienevät kaikki suurkaupungit. Usassa ammutaan yli 40 000 ihmistä vuodessa, huumeet ovat laaja-alaisesti käytössä, väkivaltaviihde ja väkivalta rehottavat. Omaisuus kasautuu pienelle eliitille, jne.

Länsimainen ihminen on luopunut Jumalasta, eikä paljon paremmin ole missään muuallakaan. Luopumusta seuraa aina automaattisesti moraalinen rappio, ristiriidat, kriisit, pahoinvointi, ahdistukset ja lopulta sodat. Tällä tiellä mekin olemme mitä suuremmissa määrin. Länsimainen ihminen suorastaan ylpeilee luopumuksellaan ja moraalittomuudellaan. Hän haluaa elää synnissä, mutta toki välttää synnin ikävät seuraukset.

Niiniven tuhoa katsellessamme ja historian tapahtumia miettiessä on syytä huolestua. Vanha kuvitelma kaiken jatkumisesta ennallaan on jo kaatunut. Vahvimmatkin linnakkeet sortuvat aina.

Usa on aikamme supervalta, mutta sekin voi kaatua päivässä. Esimerkiksi Yellowstonin kansallispuiston alla olevan supertulivuoren räjähtäminen tuhoaisi laajalti ja lamauttaisi koko maan vuosien ajaksi. Tämä on tiedostettu ja tutkittu fakta.

Mitä tahansa voi tapahtua missä tahansa – kun ei enää tarvita Jumalan siunausta, varjelusta ja johdatusta. Muutokset voivat olla todella nopeita ja yllättäviä samalla kun iso kokonaisprosessi kulkee omaa vääjäämätöntä tahtia. Jumalasta (elämän lähteestä) luopuminen merkitsee aina itsemurhaa, jonka voi tehdä hitaasti tai nopeasti.

Nahumin kirjan toinen luku on tarkkaa kuvausta Niiniven äkillisestä tuhosta. Juuri niin tapahtui vuonna 612 eKr., kun meedialais-babylonialaiset joukot hyökkäsivät kaupunkia vastaan.

Nahumin kuvausta Niiniven tuhosta:

  • kyseessä on suuri vihollisarmeija
  • kaupungin muuri sortuu paikoitellen poikkeuksellisen Tigris-joen tulvan vuoksi
  • vihollinen hyökkää kaupunkiin sortumien läpi
  • puolustaja tulee yllätetyksi ja on hädässä
  • hyökkääjällä on sotavaunuja
  • käydään ankara taistelu sotavarusteissa
  • ruumiita tulee läjäpäin
  • kaupunki valloitetaan ja ryöstetään
  • asukkaat viedään pakkosiirtolaisuuteen
  • kaupunki tuhotaan maan tasalle

Niinive oli kooltaan seitsemän neliökilometriä ja sen palatsin koko oli 210 x 200 metriä
(4 jalkapallokenttää). Kaupungin tuho oli niin perusteellinen, että sen raunioita löydettiin maaperästä vasta vuonna 1847.

Katso, minä käyn sinun kimppuusi, sanoo Herra Sebaot (2:14).

Kuka voi vastustaa Herran tuomioita? Ei kukaan. Ovatko aikamme ydinaseet sittenkään suojamme vai lopulta tuhomme? Siinäpä miettimisen arvoinen kysymys.

Herra Sebaot tarkoittaa ”Herra on sotajoukkojen päällikkö”. Hän käyttää taivaallisia ja maallisia sotajoukkoja toisaalta tuomitakseen, toisaalta herättääkseen ihmiset katumaan ja etsimään armoa ja pelastusta. Ajalliset tuomiot ovat vielä siinä mielessä armoa, että ihminen voi pysähtyä ja herätä turvautumaan Jumalaan. Näin tehdessään ihminen välttää pahimman: iankaikkisen kadotuksen.

Kun Herra päätti käydä Niiniven kimppuun, sen kohtalo oli sinetöity ja ajallinen yli 100 vuoden armonaika päättynyt. Sen syntien mitta oli tullut täyteen.

Samanlaiset sanat Herra sanoo Googille ja Maagogille (Hesekiel 38-39 luvut). Roos on Venäjä, joka useiden kansojen kanssa hyökkää lopunaikoina Israelia vastaan. Ne tuhoutuvat perinpohjin.

Miksi? Herra itse käy niiden kimppuun ja langettaa tuomion niiden pahuudesta.

Kaikki tämä on meille varoitukseksi, ettei meille kävisi samoin. Suomen kansankin kannattaa nyt miettiä vakavasti ja syvästi suhteensa Luojaansa. Ukrainan jälkeen Venäjä on entistä katkerampi ja pahempi – kävi miten kävi. Se saattaa etsiä kasvojen pesua ja uutta valtapiiriä tulevina aikoina.

On monia profetioita, joiden mukaan Suomi joutuu vielä vakavan Venäjän uhan eteen. Vahvimpia niistä on arkkipiispa Gustav Johanssonin enkelinäky Turun tuomiokirkossa vuonna 1912.

Näyssä miekka lävistää kansamme kolmesti. Ensin miekan terä kastuu vereen, sitten se uppoaa puoliväliin ja lopuksi kokonaan.

Kaksi näistä on jo toteutunut: 1) itsenäistyminen ja sisällissota, 2) talvi- ja jatkosota. Mutta tuo kolmas on vielä edessä. Elämme armonaikaa vielä hetken.

Tärkeintä on muistaa ja ymmärtää se, että Jumala ei tahdo tuhoa vaan elämää. Siksi hän loi kaiken täydellisen hyväksi. Siksi hän haluaa pelastaa ja lunastaa meidät. Siksi hän luo vielä kerran uuden taivaan ja uuden maan, jossa ei enää ole syntiä, kärsimystä eikä kuolemaa. Tämä on Jumalan ikuinen tahto.

Jotta hyvä voisi toteutua, tarvitaan aina oikeudenmukainen, puhdistava tuomio niin ajassa kuin iäisyydenkin alkaessa. Jos Jumala ei tuomitse, hän itsekin hyväksyy pahuuden ja turmeltuu. Meidän ikuinen turvamme on siinä, että Jumala pysyy Rakkautena ja Pyhänä.