SINÄKIN OLET SITÄ JOUKKOA!
Ristin ja ylösnousemuksen pääsiäisviikko
Keijo Rainerman ahtisaarna
Maanantaina 21.3.2016
Kankaanpään kirkossa
Evankeliumi Luukas 22:39 – 62
On alkanut kristikunnan ja ihmiskunnan tärkein viikko: ristin ja ylösnousemuksen pääsiäisviikko. Ajallisesti kuljetaan kolmen P:n kautta: palmusunnuntaista pitkäperjantain kautta pääsiäiseen. Paikallisesti mainitaan mm. kolme G:tä: Getsemane, Gabbata ja Golgata.
Palmusunnuntaina kansa tervehtii Jeesusta Messiaana, Jumalan lähettämänä Pelastajana. Kaanan häissä oli vesi muuttunut viiniksi, Beetsaidan lähistöllä erämaassa oli tuhansia ruokittu muutamalla leivällä ja kalalla ja kaikki sairaat oli parannettu. Eikö tässä ollut johtaja, joka huolehtii kansansa hyvinvoinnista!
Jo seuraavana torstai-iltana Jeesus vangitaan ja perjantai-iltana juhlittu Messias makaa runneltuna ja tapettuna lainahaudassa.
Miten on mahdollista, että valtaisia innostus ja palvonta hiipui hetkessä? Miten on mahdollista, että sunnuntaina heitetään palmunoksia ja vaatteita tielle ja tervehditään kuninkaana ja perjantaina syljetään päälle ja huudetaan ristiinnaulittavaksi?
Mistä Jeesus jäi kiinni? Miksi petyttiin niin raskaasti? Avainselitys on messiaanisuus. Jeesuksen odotettiin olevan Pelastaja hyvin konkreettisella, maallisella ja hetkellisellä tavalla. Messiaan odotettiin tarjoavan hyvää elämää vapaassa maassa!
Vuonna 63 eKr. alkaen Rooman sotaväki oli miehittänyt Juuda-Israelin, asettanut hallitsijat, määrännyt raskaat verot, vaihtanut heidän ylipappejaan mielin määrin ja teloituttanut isänmaallisimpia juutalaisia.
Huolimatta, että Jeesus oli monet kerrat puhunut siitä, että hänen kuninkuutensa ei ollut tästä maailmasta, jopa hänen lähimmät seuraajansa odottivat merkittäviä asemia tulevassa valtakunnassa. Jeesus sanoi, mutta he eivät kuunnelleet sydämellään. Jeesus ei luvannut vapautta toimeentulon, sairauden ja kuoleman huolista ja Rooman miehitysvallasta. Mutta he odottivat ihanaa elämää oman viikunapuun ja viiniköynnöksen varjossa.
Jeesus ei tullut pelastamaan ruumiimme hyvinvointia, vaan sielumme!
Nyt Jeesus korotetaan, mutta eri tavalla, kun he olivat odottaneet. Ensin Jeesus korotetaan ristille ja sitten ylös taivaaseen, mistä hän oli tullutkin. Kristus kirkastetaan, mutta eri tavalla kuin he olivat odottaneet. Jeesuksen kärsimys ja kuolema on voitto kaikista pahuuden valloista.
Miksi pettymys? Israelin lapset arvioivat perustavan ongelmansa ja tarpeensa väärin. Ja mekin olemme sitä joukkoa. Suurin ongelmamme ja tarpeemme ei ole taloudellinen, terveydellinen tai poliittinen, ei juoma ja ruoka, ei syöpä tai vallanpitäjät. Suurin ongelmamme on synti ja ero Jumalasta. Siihen Jeesus antoi ratkaisun. Mutta siksi Jeesukseen yhä petytään? Sitä paitsi, kun odotamme Jeesukselta sellaista, mitä itse haluamme ja mitä hän ei tullut tuomaan, jäämme vaille sitäkin, mitä hän tarjoaa.
Sata vuotta myöhemmin v. 132 jKr juutalaiset saivat uuden messiaan. Simon bar Koseban johdolla vapauspyrkimykset näyttivät ensin onnistuvan, kunnes yritykset murskattiin ja he menettivät kotimaansa lähes 2000 vuodeksi. Myöhemmin juutalaiset kutsuivatkin bar Kosebaa ”tähden poikaa” bar Kozibaksi eli ”valheen pojaksi”.
Lupaajista ja lupauksista huolimatta, tähdistä ja tähtihetkistä huolimatta mekin olemme samaa joukkoa.
Mutta sitten on Jeesus, erilainen Messias. Jeesus ei tarjoa nopeaa voittoa, mutta hän tarjoaa lopullisen voiton.
Keijo Rainerma