Uskontunnustukset (osa 1)

KOHTI NIKEAN USKONTUNNUSTA (325 jKr.) ja siitä eteenpäin

Kirkon uskontunnustukset

  • Apostolinen uskontunnustus muotoutui Rooman seurakunnassa 1-2. vuosisadalla jKr.
  • Nikean kirkolliskokous vuonna 325 jKr. > Nikean uskontunnustus
  • Konstantinopolin kirkolliskokous 381 jKr. > Nikean-Konstantinopolin uskontunnustus
  • Athanasioksen tunnustus

Yhteiskunnallinen tausta

  • Rooma hallitsi ja usein vainosi ankarasti kristittyjä
  • Kristinuskosta tuli sallittu uskonto 311 jKr. ja keisarista sen suosija
  • Keisarit ottivat uskonnollista valtaa ja pyrkivät vaikuttamaan kirkon toimintaan
  • Kristinuskosta tuli ainoa sallittu uskonto 300-luvun lopulla ja keisari nimitti itsensä sen pääksi, Kristuksen sijaiseksi > paavius

Hengellinen tausta

  • 100–400-luvuilla oli erilaisia kristillisyyden suuntauksia ja selkeitä harhaoppeja
    • Markion 144 jKr.: hylkäsi Vt:n ja sen Jumalan; oma kaanon; Jeesus ei syntynyt
    • Gnostilaisuuden lopullinen muoto 180 jKr.: synkretismi, gnosis-tieto, hyvä henki, paha ruumis, mysteeriuskonto, ihminen jalostuu jumalaksi salatiedolla
    • Areiolaisuus: kielsi Jeesuksen jumaluuden, nyk. jehovantod. (Nikean kk torjui)
    • Pelagiolaisuus: ei perisyntiä, oli synnittömiä ihmisiä (Khalkedonin kk torjui 419)
    • Nestorilaisuus: Jeesus on vain ihminen (Efeson kirkolliskokous torjui 431 jKr.)
    • Monofysitismi: Jeesuksella yksi luonto, joka on jumalallinen (Khalkedonin kk torjui 451 jKr.)
  • Tarve sulkea harhaopit pois > kirkolliskokoukset ja uskontunnustukset
  • 300-luvulla taistelua oikeasta uskosta

Kastekoulujen tunnustukset pohjana

Rooman, Jerusalemin ja Kesarean seurakuntien kastekouluissa käytetyt uskontunnustukset olivat jo 150-200-luvuilta. Nämä olivat jo lähes Apostolisen uskontunnustuksen muotoisia. Kastekoulussa opetettiin kristillisen uskon ja elämän perusasioita ja uskontunnustus

Lauri Vartiainen (STI luento): Ensimmäinen tuntemamme laaja uskontunnustus, joka on tarkoitettu sanasta sanaan toistettavaksi, on Hippolytos Roomalaisen “Apostolisessa traditiossa” vuodelta 215 jKr. Se on Rooman seurakunnan vanha kastetunnustus ja sitä pidetään apostolisen uskontunnustuksen esimuotona. Se kuuluu seuraavasti:

“Uskotko Jumalaan Isään kaikkivaltiaaseen? Uskotko Kristukseen Jeesukseen, joka on syntynyt Pyhästä Hengestä Neitsyt Mariasta, ja ristiinnaulittu Pontius Pilatuksen aikana, ja kuoli ja haudattiin ja nousi kolmantena päivänä kuolleista ja astui taivaisiin ja istuu Isän oikealla puolen tullen tuomitsemaan eläviä ja kuolleita? Uskotko Pyhään Henkeen ja pyhään kirkkoon ja lihan ylösnousemukseen?

.

APOSTOLINEN USKONTUNNUSTUS

Minä uskon Jumalaan,
Isään
, Kaikkivaltiaaseen,
taivaan ja maan Luojaan,

ja Jeesukseen Kristukseen,
Jumalan ainoaan Poikaan
, meidän Herraamme,
joka sikisi Pyhästä Hengestä,
syntyi neitsyt Mariasta,
kärsi Pontius Pilatuksen aikana,
ristiinnaulittiin, kuoli ja haudattiin,
astui alas tuonelaan,
nousi kolmantena päivänä kuolleista,
astui ylös taivaisiin,
istuu Jumalan, Isän, Kaikkivaltiaan, oikealla puolella
ja on sieltä tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita,

ja Pyhään Henkeen,
pyhän yhteisen seurakunnan,
pyhäin yhteyden,
syntien anteeksiantamisen,
ruumiin ylösnousemisen
ja iankaikkisen elämän.

.

NIKEAN USKONTUNNUSTUS

Me uskomme yhteen Jumalaan,
Kaikkivaltiaaseen Isään,
taivaan ja maan, kaiken näkyvän ja näkymättömän Luojaan.

Me uskomme yhteen Herraan, Jeesukseen Kristukseen,
Jumalan ainoaan Poikaan,
joka on syntynyt Isästä ennen aikojen alkua,
Jumala Jumalasta,
valo valosta,
tosi Jumala tosi Jumalasta,
syntynyt, ei luotu,
joka on samaa olemusta kuin Isä
ja jonka kautta kaikki on saanut syntynsä,
joka meidän ihmisten
ja meidän pelastuksemme tähden astui alas taivaista,
tuli lihaksi Pyhästä Hengestä ja neitsyt Mariasta
ja syntyi ihmiseksi,
ristiinnaulittiin meidän puolestamme Pontius Pilatuksen aikana,
kärsi kuoleman ja haudattiin,
nousi kuolleista kolmantena päivänä, niin kuin oli kirjoitettu,
astui ylös taivaisiin,
istuu Isän oikealla puolella
ja on kirkkaudessa tuleva takaisin tuomitsemaan eläviä ja kuolleita ja jonka valtakunnalla ei ole loppua.

Me uskomme Pyhään Henkeen,
Herraan ja eläväksi tekijään,
joka lähtee Isästä ja Pojasta,
jota yhdessä Isän ja Pojan kanssa kumarretaan ja kunnioitetaan
ja joka on puhunut profeettojen kautta.
Uskomme yhden, pyhän, yhteisen ja apostolisen kirkon.
Tunnustamme yhden kasteen syntien anteeksiantamiseksi,
odotamme kuolleiden ylösnousemusta
ja tulevan maailman elämää.