Päivä jolloin kuolema kuoli

UUSI TIE -LEHTI / Pääkirjoitus 31.3.2016
Leif Nummela

päätoimittaja, teologi, kirjailija

 

PÄIVÄ JOLLOIN KUOLEMA KUOLI

Kristinuskon keskuksessa on Jeesuksen ristinkuolema – ja ylösnousemus. Niihin on kirkoissa tarkoitus keskittyä aivan erityisesti pääsiäisenä. Ylösnousemus osoittaa jotakin hyvin tärkeää. Se on varma todiste siitä, että Jumala on hyväksynyt Jeesuksen uhrikuoleman riittäväksi ja lopulliseksi maksuksi meidän synneistämme.

Niin kuin suomalainen teologi-toimittaja Pasi Turunen tämän lehden haastattelussa sanoo: ”Ylösnousemuksen perusteella voin tietää, että minun ihan oikeat, todelliset, rumat ja hirvittävät syntini, joilla olen vihoittanut Jumalan, on ihan oikeasti ja todellisesti annettu anteeksi”.

Jumala on ainoa, joka saattoi herättää Jeesuksen kuolleista. Tehdessään sen, hän antoi kaikille varman todistuksen siitä, että Jeesuksen uhrikuolema on riittävä maksu kaikista synneistämme. Ylösnousemus myös todistaa, että kuoleman valta on lopullisesti murrettu. Ihmiselämän varmin asia on, että me kaikki kuolemme.

Kukaan ei voi välttyä kuoleman kosketukselta. Se on jokaisen ihmisen kohdalla väistämätön, kutsumaton vieras. Sen edessä yhdelläkään ihmisellä, eikä koko ihmiskunnalla, ole itsessään tarjota mitään ratkaisua eikä toivoa. Mutta ylösnousemus todistaa valtavalla voimalla, että kuolema ei ole kaiken loppu. Se on portti iankaikkisuuteen.

Me tiedämme, että kuoleman jälkeen alkaa iankaikkinen elämä, koska Jeesus nousi kuolleista ja elää. Tietoinen olemassaolo ei lakkaa. Samoin kuin Jeesus nousi ruumiillisesti kuolleista, jokainen meistä tulee nousemaan kuolleista ruumiillisesti. Ne, jotka ovat uskossa turvautuneet Jeesukseen, elävät iankaikkisesti hänen yhteydessään. Ne, jotka eivät tässä elämässä ole turvautuneet Jeesukseen omana Vapahtajanaan, päätyvät kuoleman jälkeen iankaikkiseen kadotukseen.
Jeesuksen ylösnousemuksen perusteella meillä on varmuus siitä, mikä meitä odottaa. Jeesuksen ylösnousemus oli päivä, jolloin kuolema kuoli.

Tämä koko ihmiskunnan kohtalon mullistava tapahtuma, Jeesuksen ylösnousemus, oli ensimmäisten kristittyjen julistuksen keskiössä. He julistivat sitä Jumalan suurena pelastustekona historiassa. Elävä Jumala oli synnyttänyt, kutsunut ja johdattanut Israelin kansan luvattuun maahan. Hän oli Vanhassa testamentissa antanut sille lupaukset Messiaasta. Nyt hän oli tullut maailmaan Jeesuksessa. Jumalan antamat lupaukset olivat toteutuneet. Jeesuksen kuolemassa ja ylösnousemuksessa meidän syntivelkamme ja vieraantumisemme Jumalasta oli sovitettu. Ylösnousseen Jeesuksen nimessä julistettiin syntien anteeksiantamusta ja mahdollisuutta palata Jumalan yhteyteen.

Tämä sanoma on samalla tavalla voimassa tänäänkin. Pääsiäisen ilosanoma kaikukoon kristittyjen julistuksessa yli koko maapallon: Jeesus on ylösnoussut ja elää. Uusi aika on koittanut ihmiskunnalle. Elämme nyt armon aikakautta. Jumala itse tarjoaa anteeksiantamusta ja sovintoa kaikille ihmisille. Raamatun mukaan seuraava suuri pelastushistoriallinen tapahtuma on Jeesuksen toinen tulemus. Silloin armon ja pelastuksen aikakausi loppuu.

 

uusitie.com/aiheet/paakirjoitukset